Finalisterna i Episerver Awards 2018

Episerver Web Awards är en tävling där webbplatser baserade på Episervers plattform är med och tävlar. I år tävlas det i 5 kategorier plus Allmänhetens pris. Vinnarna presenteras på en prisgala under Episerver Ascend i Stockholm den 15 maj. Läs mer om årets finalister och rösta på din favorit under Allmänhetens pris. Omröstningen är öppen fram till den 8 maj.

Förutom att vinna en kategori, är alla bidrag även med och tävlar om Bästa Episerver Webb 2018. Detta pris utses av allmänheten och ingen jury kommer att vara inblandad. Omröstningen äger rum mellan den 24 april - 8 maj 2018. Du kan bara rösta en gång!

Årets jury - vinnarna i varje kategori utses av en namnkunnig jury. Läs mer vilka som sitter i juryn.

Finalisterna är:

  1. Leadsgenererande webbplatser
  2. Varumärkes- och informationssajter
  3. E-handelssajter
  4. Service- och supportsajter
  5. Intranät

 

Omröstningen är avslutad. Vinnare i Episerver Awards presenteras under Episerver Ascend Stockholm den 15 maj.

Leadsgenererande webbplatser

Smålandsvillan AB

www.smalandsvillan.se

Obos är en ledande bostadsutvecklare i Norden. Sedan 2016 äger man de ledande hustillverkarna Myresjöhus och Smålandsvillan. Mars 2017 lanserades nya obos.se, smalandasvillan.se och myresjohus.se. Alla delar samma Epi-plattform. Smålandsvillan.se med sin marknadsledande "bygg ditt hus online"-lösning (Husbyggaren) stöttar kunden genom hela processen. Från den tidiga researchen till faktisk orderläggning av det nya huset online.

Partner: Ninetech

Svenska Lärarförsäkringar

www.lararforsakringar.se

Projektet startade under hösten 2016 då Lärarförsäkringar kontaktade Bazooka för att hjälpa dem med att bygga en ny webbplats. Den gamla webbplatsen byggd i Lotus Notes/Domino 2006 har fyllt sitt syfte för Lärarförsäkringar under många år men är gammalmodig och svårarbetad. Målen med webbplatsen är att öka servicenivån gentemot medlemmarna och göra det enklare för medlemmarna att överblicka sitt försäkringsinnehav, köpa- och uppgradera sina försäkringar.

Partner: Bazooka

Upplands Motor

Upplands Motor var i trängande behov av en ny webbplats. Den befintliga siten var svår och osäker att uppdatera och förändra. Den innebar också mängder av manuella moment som var betungande för redaktörerna. Med implementationen av ett nytt CMS ville man bland annat: att webbplatsen skulle ha ett mobile first-tänk, lyfta fram deras service-erbjudande, förbättra laddtiden av webbplatsen, förbättra informationsstrukturen och skapa en navigation som användaren inte gick vilse i.

https://upplandsmotor.se/

Partner: Limetta

Varumärkes-och informationssajter

Socialdemokraterna

www.socialdemokraterna.se

Socialdemokraternas vision är att bygga ett Sverige för alla. För att ha möjlighet att visa för väljarna hur de vill göra detta på bästa sätt valde de att bygga en ny webb med politiken och sakfrågorna i fokus. Syftet med webben är att skapa förutsättningar att uppnå målet att vinna valet 2018. Vi fick äran att jobba nära Socialdemokraterna i utformningen av den nya plattformen och gick igenom koncept-, design- och utvecklingsfaser tillsammans. Nu optimeras webbplatsen ytterligare inför valet.

Partner: Knowit AB

Humana Holding AB

www.humana.se

Humanas nya webb har ett innovativt sätt att dela och sprida information som snabbt och effektivt tillgodoser besökarens behov, oavsett om besökaren är informationssökande på jakt efter äldreboende, handläggare på kommunen, arbetssökande eller en av humanas egna medarbetare. En väl genomtänkt menystruktur, tillsammans med en kreativ lösning för sökfunktionalitet gör att kunderna mycket snabbare än tidigare kommer i kontakt med rätt stöd, oavsett vilket av Humanas affärsområden kunden tillhör.

Partner: Devcore AB

AAK

www.aak.com

Projektet är en fulländad leverans som har drivits hela vägen från strategi till teknisk implementation och innehåll. Syftet har varit att positionera AAK på ett tydligare sätt både på marknaden och mot respektive målgrupp. Projektet har hjälpt AAK att förflytta sig digitalt i en annars relativt traditionell bransch där de tagit stora kliv gentemot sina branschkollegor. Med en framtidssäkrad plattform som Episerver ges AAK möjligheten att hela tiden ligga i digital framkant.

Partner: Digitas LBI

E-handelssajter

NA-KD

www.na-kd.com

Tillsammans med Avensia har NA-KD utvecklat en av de modernaste e-commerce-platserna i världen. Med Avensias ramverk SCOPE, är sajten ofattbart snabb och funkar väl även när nätverket är dåligt, något som passar NA-KDs primära målgrupp, som är unga kvinnor som gör de flesta köp via mobilen. Lanseringen av den nya sajten, med revolutionerande snabbhet, stabilitet och kvalitet, tillsammans med en sömlös koppling till sociala medier, har tagit företaget till en ledande position inom e-handel.

Partner: Avensia

Kicks

www.kicks.se

Den nya siten är navet i deras omnikanalsstrategi, och innebär också en helt ny grafisk profil, ett nytt koncept och ett nytt sätt att arbeta på. Med Avensia Storefront som headless commerce-lösning möjliggjordes en systemarkitektur som skapar samma förutsättningar oavsett vilken kanal informationen publiceras inom. Resultatet blev en sajt som fått kunderna att tappa hakan. Den är otroligt snabb och förser kunderna en fantastisk användarresa. Siffrorna nedan talar för sig själv.

Partner: Avensia

Profoto

https://profoto.com

Profoto är ett svenskt företag som är världsledande inom ljusformning för fotografer i hela världen. Projektet omfattade att realisera en helt ny digital plattform för kommunikation och försäljning av både produkter och tjänster. Målsättningen var att skapa en unik och inspirerande upplevelse utöver det vanliga, för en målgrupp som har väldigt höga krav. I och med det här projektet så har man tagit ett stort steg i sin digitala transformation.

Partner: Valtech

Service- och supportsajter

Täby kommun

www.taby.se

Uppdraget Valtech fick från Täby kommun var att skapa en modern och responsiv webbplats i senaste versionen av Episerver CMS. Projektet innefattade digitalt stöd för Täby Kommuns nya Kontaktcenter och en samlad plats för självservice, men även nya delar på webbplatsen såsom kartor för att hitta rätt samt information och underlag kring planerade och pågående stadsutvecklingsprojekt i Täby.

Partner: Valtech

Folktandvården Västra Götalandsregionen

https://folktandvarden.vgregion.se

Folktandvården är en förvaltning inom Västra Götalandsregionen som i början av 2017 gick live på VGRs mallpaket för sina webbplatser. Specifikt för Folktandvården har två e-tjänster utvecklats utöver det som varje förvaltning kan använda i de gemensamma mallar som finns. 1. Tidbokning/ombokning kopplat mot journalsystem 2. Hitta mottagning (söker mot interna adress/verksamhetssystem).

Partner: Precio Fishbone

Lantmännen

https://lm2.lantmannen.com

I portalen LM2 samlas lantmännens tjänster för lantbrukare under ett och samma paraply för att öka användarvänligheten och sätta lantbrukarens behov i centrum. Det innefattar såväl affärer för lantbruk som maskiner men också ekonomitjänster och information till ägare och förtroendevalda. 

Partner: CGI

Intranät

Dessa finalister bedöms endast av juryn då webbplatserna inte är tillgängliga för allmänheten.

Polygon Group

Polygon Everyday är ett intranät där medarbetare i Polygons alla länder ska kunna ta till sig och dela med sig av information, och hitta allt det som behövs för varje yrkesrolls dagliga arbete. På Polygon Everyday agerar Episerver headless-CMS för det redaktionella materialet, samt används för att koppla externa källor till intranätets struktur. All information tillgängliggörs sedan via ett API. Användargränssnittet är en applikation byggd i React, samt en mobilapp gjord i React Native.

Partner: Cloud Nine

Fastighetsbyrån

Fastighetsbyråns intranät är ett viktigt kommunikationsverktyg. Effektmål i projektet var att främja säljdriv samt underlätta informationsspridningen. Säljdrivande delar har fått stort utrymme, såsom nyckeltal & topplistor. Nyhetsflödet har fått ett magasininspirerat gränssnitt med flera redaktionella möjligheter. Ett smart sök gör det enkelt att hitta rätt information. Intranätet är personaliserat & innehåll styrs utifrån både yrkesroll & geografi, vilket ger hög relevans för användaren.

Partner: Creuna

SLL

Capgemini har sedan början av 2017 utvecklat ett helt nytt Intranät åt Stockholms Läns Landsting. Projektet bygger på den senaste EPiServer versionen med nyttjande av .NET som grund och frontendramverk såsom React. Projektet pågick till våren 2018 då innehållsarbete och migrering slutförts. SLL har nu tillgång till ett nytt, uppdaterat och användarcentrerat intranät med modern design som sammantaget kommer utgöra medarbetarnas nya digital kanal för effektivare samarbete och kommunikation.

Partner: Capgemini