Episerver fortsätter att växa snabbt och ökade omsättningen från molnet med 34 procent under 2017

Stockholm, 27 februari 2018

Stark efterfrågan på molnlösningar och nya produkter skapade ”hypertillväxt” för Episerver under 2017. Företaget planerar att öka personalstyrkan med 50 procent över de kommande två åren.

Episerver har sammanställt sitt resultat för 2017 och noterar ännu ett framgångsrikt år med nytt omsättningsrekord och att företaget fortsätter förstärka sin marknadsledande position. Även 2016 var ett starkt år, med rekordtillväxt för Episerver.

Under bokslutsåret 2017 har Episervers tillväxt drivits av en stark efterfrågan på molnplattformen Digital Experience Cloud där molnrelaterade order ökade med nära 90 procent. Antalet nya kunder som valt molnplattformen Digital Experience Cloud har nu ökat varje kvartal under de senaste två åren. Flera betydande investeringar inom artificiell intelligens (AI) har också resulterat i nya produkter som lanserats under året.

Företaget har också byggt vidare på den framgångsrika lanseringen av Episerver Campaign, en omnikanal-lösning för kampanjhantering som nu erbjuds som en tjänst genom Digital Experience Cloud, tillgänglig för kunder i alla globala regioner.

Under det gångna året har Episerver byggt vidare på sitt nära samarbete med Microsoft, vilket bland annat märkts genom lanseringen av e-handelslösningen Episerver Commerce for Microsoft Dynamics 365 samt att Episerver Commerce nu finns tillgängligt genom AppSource, Microsofts marknadsplats för professionella appar.

Mark Duffell, VD och koncernchef, Episerver– Vår goda tillväxt under 2017 är resultatet av vår tydliga framtidsvision för digital transformation och att vi konsekvent levererat på våra löften till kunder och partners. Vi ser inga tecken på att tillväxtkurvan viker nedåt och under 2018 ska vi fortsätta uppfylla våra löften om att erbjuda kunderna en marknadsledande, enhetlig plattform som hjälper dem att snabbt skapa och erbjuda personligt anpassade digitala upplevelser, säger Episervers VD och koncernchef Mark Duffell.

Under 2017 har Episerver fått en rad erkännanden för vår strategi och starka närvaro på marknaden. Bland annat i analysrapporten om innehållshantering, 2017 Forrester Wave for Web Content Management, att vi är med i alla Forresters utvärderingar inom e-handel och i den senaste rapporten om plattformar för digitala upplevelser, 2017 Forrester Wave for Digital Experience Platforms. Forrester nämner att Episerver "har ett starkt engagemang för molnet och en plattform som kunderna bedömer som agil" samt att kunder som Forresters analytiker talat med "berömmer leverantörens kundsupport och transparanta vision".

Gartner har för tredje året i rad placerat Episerver som "Ledare" i sin "Magic Quadrant for Web Content Management" och även tagit med Episerver sina rapporter om e-handel, 2017 Magic Quadrant for Digital Commerce respektive kampanjhantering, 2017 Magic Quadrant for Multichannel Campaign Management.1

Efter ett år med "hypertillväxt" och med ledning av planerna för rekrytering under 2018 förväntar sig Episerver att personalstyrkan växer med 50 procent över den kommande tvåårsperioden.

Under 2017 har Episerver ytterligare förstärkt sitt fokus på molnverksamheten och regelefterlevnad. Microsoftveteranen Sue Bergamo rekryterades till den nya tjänsten som CIO/CISO och företagets chefsjurist Peter Yeung utnämndes till Episervers första global data protection officer (DPO).

Episervers goda utveckling innebär också ett starkt stöd till företagets globala kundkrets, ekosystemet med utvecklare som nu omfattar 39 000 medlemmar och partnernätverket med omkring 880 digitalbyråer och systemintegratörer i över 30 länder.

1. Gartner rekommenderar inte någon viss leverantör, produkt eller tjänst som beskrivs i sina undersökningsrapporter. Gartner råder inte heller teknikanvändare att bara välja leverantörer med högst ranking eller motsvarande beskrivning. Gartners rapporter består av omdömen från Gartners undersökningsorganisation och ska inte betraktas som redovisning av fakta. Gartner frånsäger sig varje form av garanti, uttryckligen eller indirekt, med avseende på denna undersökning, inklusive eventuella garantier vad gäller gångbarhet eller lämplighet för ett visst ändamål.

Om Episerver

Episerver kopplar samman e-handel och digital marknadsföring för att hjälpa företag skapa unika kundupplevelser med tydligt affärsvärde. Episervers Digital Experience Cloud förenar innehållshantering, e-handel och marknadsföring i en plattform, med lösningar för smart personalisering och kampanjhantering i flera kanaler. Episerver grundades 1994 och har kontor i USA, Sverige, Danmark, Norge, Finland, Polen, Nederländerna, Spanien, Storbritannien, Tyskland, Sydafrika, Australien, Singapore, Vietnam och Förenade Arabemiraten.

För mer information kontakta:

Jenny Westerberg, marknadschef Norden, 0701-407140, jenny.westerberg@episerver.com