Talare

  • Alexander Pärleros

    Alexander Pärleros är grundaren av Framgångspodden. Han blev nominerad till "Årets Supertalang Entreprenör 2017", "Årets Superkommunikatör 2017" samt "Årets podcast 2017". Alexander kommer att berätta om sin personliga resa till framgång och ge sina bästa tips och råd om hur du blir framgångsrik både på ett privat- och affärsmässigt plan.

  • Erik Modig

    Erik Modig är doktor på effektiv marknadskommunikation och forskare vid Handelshögskolan i Stockholm. Han är författare, aktuell med boken "Bang for the buck" som blev utsedd till Årets Marknadsföringsbok 2017. På scen blandar han senaste forskningen med omvärldsanalys och praktiska tips för att skapa marknadsföring som verkligen skapar resultat. På Ascend kommer Erik att presentera sin modell Påverkanssmatrisen, som är ett verktyg för ledning,marknadss- och säljavdelningar för att kunna länka samman och optimera det dagliga arbetet.

  • Claudia Olsson

    Claudia Olsson är CEO och grundare av Exponential AB, en global konsultverksamhet specialiserad på strategisk rådgivning, analys och professionell utveckling i samband med digital utveckling. Claudia kommer att tala om effekterna av ny teknik på medborgare, samhälle och globala marknader. Claudia är också en av med-grundarna för Decoding X - det ledande verkställande programmet för digital utveckling vid Handelshögskolan i Stockholm samt Swedish for Professionals - det innovativa språkutbildningsföretaget i Sverige.

  • Cecilia Nilsson

    E-handelsansvarig på Toyota Material Handling Europe. Med en lång erfarenhet inom e-handels affärsprocessen har Cecilia lyckats utveckla och genomföra en konsekvent och branchledande e-handelskanalstrategi för den Europeiska marknaden samt upprätta stödjande plattformar, struktur och team. Cecilia har 15 års erfarenhet av att driva e-handel i olika affärsindustrier. Genom att fokusera på kunden och ha förståelse för hela företagskedjan har hon tidigare lyckats öka försäljningen, ge bättre kundupplevelse och förbättrat onlinetjänst till flera kända varumärken.

  • Jarno Vanhatapio

    Grundare & CEO, NA-KD. Pionär inom svenskt mode e-handel. Jarno har även grundat Nelly.com och ZooZoo.com och som tillsammans med NA-KD blivit några av det bästa e-handelscasen i nordisk historia. En av Sveriges främsta entreprenörer och även affärsängel och styrelsemedlem i ett flertal bolag.

  • Tess Ferrandez

    Tess är en utvecklare och evangelist på Microsoft. Hon har en lång bakgrund i .net utveckling och analys/de-bugging och har jobbat på Microsoft sen 1999. Hon började sin karriär i utvecklarsupporten och blev internationellt välkänd genom sin blogg med fokus på de-bugging. Numera jobbar Tess främst med att inspirera andra utvecklare genom att visa vad för coola saker man kan göra på Microsofts plattformar.

  • Andreas Strömberg

    Kommunikationsstrateg för digitala kanaler, SL. Kollektivtrafiken får Stockholm att pulsera och din vardag att fungera. Varje dag reser närmare en miljon människor med buss, tåg, båt eller färdtjänst i Stockholms läns kollektivtrafik. Andreas ger dig en inblick i SL:s digitala kundresor och hur verksamheten ständigt utvecklar sina kanaler för att serva resenärerna på bästa sätt. Med hjälp av konkreta exempel illustrerar han hur SL:s digitala kanaler underlättar resandet idag och kommer att göra det på olika spännande sätt i framtiden.

  • Linda Holmqvist

    UX-Strateg och Service designer, Forefront consulting. Linda arbetar dagligen med att förstå användaren ur ett empatiskt perspektiv och designa med insikter som utgångspunkt. Tillsammans med Maria Ravegård kommer dom prata om The UX Matrix. Tar du det blåa eller röda pillret? Har du väl fått upp ögonen för vad du kan åstadkomma med ett kundorienterat arbetssätt, går det aldrig att gå tillbaka till ovetande. 20 minuters fartfylld inspiration.

  • Maria Ravegård

    UX-Strateg och Service designer, Forefront consulting. Maria arbetar dagligen med att förstå användaren ur ett empatiskt perspektiv och designa med insikter som utgångspunkt. Tillsammans med Linda Holmqvist kommer dom prata om The UX Matrix. Tar du det blåa eller röda pillret? Har du väl fått upp ögonen för vad du kan åstadkomma med ett kundorienterat arbetssätt, går det aldrig att gå tillbaka till ovetande. 20 minuters fartfylld inspiration.

  • Nina Björn

    Head of Web Communications, Skanska AB. Under 2017 lanserade Skanska 11 nya webbplatser för sina lokala marknader i Episerver. Förutom utmaningen i att leverera så många webbplatser på bara ett år, skulle den interna organisationen och ett stort antal samarbetspartners och experter ledas mot gemensamt mål. Nina delger här sina bästa tips kring hur ett webbprojekt drivs framgångsrikt med så många aktörer; hur det sätts upp, planeras, budgeteras, koordineras och styrs för att nå satta mål.

  • Eric Herlitz

    EMVP, sQills. Eric är en eftertraktad problemlösare som med en holistisk helhetssyn skapar effektiva arbetsprocesser i komplexa It-projekt. Han har de senaste decennierna byggt upp stora och små webbplatser, system och mjukvaruprodukter. Eric kommer att ge en praktisk inblick i att konfigurera Episerver och IdentityServer 4 för OAuth2.

  • Henrik Bjurman

    IT-ansvarig för Lantmännens digitala plattform för lantbrukare - LM². Henrik har drivit Lantmännens projekt för att implementera LM². Lantmännen har med LM² tagit ledningen inom digitaliseringen av det svenska jordbruket. Henrik drivs att utmaningen att genom digitalisering stärka svenska lantbrukares konkurrenskraft och Lantmännens position som deras naturliga partner.

  • Jessica Fardin

    VP Worldwide Marketing, Episerver. Jessica Fardin är ansvarig för den globala marknadsföringen på Episerver och är känd för sitt engagemang, energi och utveckling av nya initiativ för att säkerställa att försäljningsmål är uppfyllda och överskridna.

  • James Norwood

    EVP Strategy and Chief Marketing Officer, Episerver. James has a proven record in product strategy, sales and marketing. He is a creative individual with detailed industry knowledge with the ability to craft vision and strategy and drive product delivery and revenue success.

  • Joakim Holmquist

    Sr Director of Digital Marketing, Episerver. Joakim är riktigt vass när det kommer till digital marknadsföring och har stor förståelse för de bakomliggande krafterna för att lyckas med digitala projekt. Han är en uppskattad föredragshållare på våra events och webinarier.

  • Stein-Viggo Grenersen

    Produkt-och marknadschef, Episerver Norge. Stein-Viggo har arbetat på Episerver sedan 2005 och kommer presentera en live demo av Episerver Campaign som visar en kundresa från A-Ö. Episerver Intelligenta kampanjer är en naturlig del av en systemportfölj för att skapa användarvänliga, friktionslösa och automatiska kundrecensioner där varje unik besökare behandlas individuellt. Upplev hur man ansöker AI, maskininlärning och 1-1 rekommendation genom användning av Episerver Digital Experience Cloud, där e-post, sms och push skickas till rätt person vid rätt tidpunkt och vid den tidpunkt användaren önskar.

  • David Buö

    Solution Architect, Episerver. David är ett viktigt tekniskt stöd för säljare och partners på Episerver och besitter en specialistkunskap inom prediktiv analys. David kommer att berätta hur Episervers plattform stöttar dig i att arbeta upplevelsedrivet baserat på data med din e-handel, och på så sätt skapa relevanta och engagerande shoppingupplevelser för varje besökare. Hur du med hjälp av maskininlärning, AI och djupare analys i vår plattform kan skapa engagemang i alla kanaler genom hela kundresan.

  • Gustav Cajander

    Solution Architect, Episerver. Gustav är specialist inom Episervers verktyg för personalisering och omnikanalsmarknadsföring och han har dessutom erfarenhet som rådgivare till flera av Episerver största e-handelskunder. Gustav kommer att berätta hur vår senaste produktlansering Episerver Advance hjälper dig som marknadsförare att möta dagens utmaningar med att erbjuda relevant innehåll till besökare när och där de behöver det.

  • Marcus Hoffman

    Solution Architect Manager, Episerver. Marcus är ett viktigt tekniskt stöd för säljare och partners på Episerver och har en lång erfarenhet inom e-handel. Marcus kommer att berätta om Episervers nya funktionalitet kring Headless och hur ni kan använda denna teknik för att ytterligare bredda samt förbättra er kundupplevelse genom att innehåll kan publiceras i exempelvis mobila appar och webbapplikationer, utan att du förlorar Episervers kraftfulla innehållshantering.

  • Filip Gondek

    Solution Architect, Episerver. Filip har en bred utvecklarkompetens inom både Episerver och SharePoint och han har hjälpt kunder att bygga webbplatser och e-handelssajter på Episerver i snart 10 år.

  • Magnus Kjellander

    Solution Architect, Episerver. Med sin tidigare bakgrund som Episerverutvecklare på Valtech är Magnus idag ett viktigt tekniskt stöd åt säljare och partners. Magnus kommer presentera Episerver Advance, vår nya produkt för AI-rekommenderat content på din site vilket möjliggör en personifierad upplevelse för varje enskild besökare.

  • Peter Yeung

    VP and General Counsel at Episerver. Global Data Protection Officer and General Counsel, Episerver. Peter has extensive experience in merging legal matters with a commercially minded approach, maximizing benefits and mitigating risk for all parties. His background in technology, consulting and data protection assist in his role as DPO. As a qualified attorney, he has over 10 years of experience representing clients and companies on matters of international commercial law, IPR, and M&A.

  • Wessel Terpstra

    Wessel is a .NET Developer and Episerver Expert with a passion for helping teams and their clients designing technical solutions. He specializes in designing and creating system integrations between EPiServer and other business applications.

  • Khurram Khan

    Khurram is one of Episerver's Most Valuable Professionals. He specializes in software architecture, designing, development and integrations using EPiServer and other technologies.

  • John-Philip Johansson

    Team Lead, Episerver CMS UI. John-Philip kallas oftast JP och har en bakgrund inom UX och programmering. Han bär med sig tidigare erfarenheter som konsult inom CMS för att göra livet bättre för både redaktörer och partnerutvecklare

  • Daniel Ovaska

    Daniel Ovaska, EMVP, jobbar dagtid som frilansande lösningsarkitekt inriktad på storskaliga webblösningar. Han jobbar oftast i en rådgivande roll nära verksamheten samt leder utvecklingsteam men har svårt att inte hoppa in själv i koden när det dyker upp intressanta utmaningar. På kvällstid dirigerar Daniel andra projekt i form av en av Uppsalas bästa körer.

  • Jacob Khan

    VP, Worldwide Solution Architecture, Episerver. Jacob Khan är baserad i USA och är ansvarig för alla Solution Architects på Episerver globalt. Han har jobbat på Episerver i 10 år och började i research och utveckling och har sedan dess flyttat till USA för att starta och leda vår verksamhet där inom sälj och strategi.

  • Joakim Platbarzdis

    Personalisation Product Manager, Episerver.

  • Per Gunsarf

    Software Engineer, Episerver. Per har jobbat på Episerver sen 2005, och har lång erfarenhet av utveckling av våra produkter. Har jobbat med både CMS och Commerce. Han är idag en del av Episerver Commerce-utevecklarlag, som jobbar dagligen med att göra Episerver Commerce så bra som möjligt. Design och implementation av nya funktioner, förbättring av existerande och prioritering och lösning av buggar är några av hans uppgifter.

  • David Knipe

    Director of Solution Architects, Episerver. David has over 20 years in the technology industry having worked in corporate, agency and vendor side. Previously a Technical Director, David is now Director of Solution Architecture for Episerver and also an EMVP alumni. A veteran of large scale implementations across ecommerce and marketing David knows what success looks like and is always looking at new ways of exploiting the latest tools and technologies to create joined up, deeply personal experiences for customers.

  • David Bowen

    Director, Product Management, Episerver. David is an experienced product leader for Episerver's innovative solutions. Providing a single platform designed to help agile marketers and merchandisers to smartly manage digital content, commerce, and marketing in the cloud – so they can deliver standout experiences for their customers everywhere they engage.

  • Eva Tael

    SEO & SEM, Decerno. Eva arbetar på den digitala byrån Decerno där hon i deras Growth and insights-team är ansvarig för SEO-erbjudandet. Hon har i roller som marknadschef, projektledare och konsult skaffat sig lång erfarenhet inom PR och datadriven marknadsföring, både inom Sverige och internationellt. Eva har arbetat framgångsrikt inom SEO i över 10 år. Genom hennes värdesättande av långsiktighet och kvalitet framför snabba kortsiktiga lösningar har hon blivit mycket uppskattad av Decernos kunder. Eva arbetar dagligen med att både strategiskt och operativt förbättra deras digitala tjänster, höja konverteringsgrad och stärka synlighet för att hjälpa dem maximera ROI:n på sina satsningar.

  • Vendela Hägge

    Vice President Global Marketing, Profoto. Twenty years of wide-ranging international marketing and business development experience in a consumer goods Fortune 500 company as well as in a mid sized online retailer family owned business. In depth expertise and wide ranging experience in: strategic brand development, digital business, sales, customer experience, communication (including above and below the line, web, and public relations), product development, consumer insight, media planning, and market research.

  • Johan Höök

    Regional Director, Translations.com. Johan Höök från Translations.com är med sina 25 år i branschen en veteran inom språkteknik och -tjänster för publicering av flerspråkigt content. Johan har läst språk, Media & Kommunikation och Datavetenskap vid Uppsala Universitet, och hjälper Episerver-kunder som t ex Scandic Hotels, Coloplast och Milestone Systems att snabbt och effektivt få ut sitt content på lokala marknader - och på så sätt maximera sina intäkter.

  • Ingvild Larner

    Director of Customer Experience and Digital Commerce at Voice Norway. Over thirteen years experience from top management positions in leading companies in the Nordics within travel/hospitality, retail and broadband. Leading change and developing organizations within the areas of Digital marketing, E-commerce and Customer Experience.

  • Arild Henrichsen

    Marketing Manager & Episerver Most Valued Professional at Epinova. With over 10 years of experience on the Episerver platform as a developer, architect, speaker and evangelist, Arild has a multi-faceted view of what it takes for organizations to launch successful solutions in an ever-changing digital landscape.