15 Maj - Waterfront Congress Centre, Stockholm

Episerver Web Awards 2018

Om Episerver Web Awards 

Det är äntligen dags för Episerver Web Awards 2018! En tävling där webbplatser baserat på Episervers plattform kan vara med och tävla. Du kan anmäla bidrag i fem olika kategorier: Leadsgenererande webbplatser, Information-och varumärkeswebbplatser, E-handel, Service-och supportwebbplatser och Intranät. Läs mer om vad varje kategori betyder under kategorier.

Den 15 maj under Ascend Stockholm utses vinnarna genom en härlig prisgala med mat, dryck och underhållning. 

Kategorier

I årets tävling har vi 5 kategorier som du kan nominera olika sajter i. Vi förstår att en sajt kan vara komplex och passa in i flera kategorier men du kan bara nominera en sajt i en kategori.  

Välj din kategori baserad på sajtens huvudsakliga syfte: 

Leadsgenererande sajt 

Det huvudsakliga syftet med sajten är att generera leads och försäljning

Sajten samlar in kontaktinformation från besökare och stöttar försäljningsprocessen hos företaget. Låst material blandas med öppet innehåll på ett smart och effektivt sätt. Besökare ber ifrån sig sina kontaktuppgifter för att få tillgång till fördjupad kunskap eller intressant innehåll. Många B2B sajter skulle passa in i denna kategori. 

Varumärke-och informationssajt 

Det huvudsakliga syftet med sajten är att skapa engagemang och öka medvetenhet och varumärkeskännedom

Sajten engagerar och ger relevant information till organisationens nyckelmålgrupper såsom kunder, partners, anställda och investerare. Sajten hjälper till att stärka varumärket och öka intresset för företagets urval av produkter och tjänster. Vi tror att många corporate sajter platsar in i denna kategori. 

E-handel 

Det huvudsakliga syftet är att sälja produkter på sajten

Det ska vara enkelt att hitta de produkter du är intresserad av, och själva köpprocessen ska enbart kräva ett fåtal klick. Sociala funktioner, som till exempel betygsättning och recensioner, är en viktig del av en B2C sajt för att kunna göra det enklare för kunder att förstå en produkt. För en B2B sajt kan en chattfunktion vara mer värdefull för att hjälpa en kund att slutföra sitt köp. Att skapa en engagerande, kul och enkel shoppingupplevelse är väldigt viktigt. 

Service-och supportsajt 

Det huvudsakliga syftet med sajten är att hjälpa besökare att hitta rätt sorts information 

En hög grad av kundservice är viktigt, till exempel att tillhandahålla e-tjänster som förenklar vardagen och gör det enkelt för besökare att slutföra uppgifter. Tydlig navigering, struktur och starka sökfunktioner behövs för att hjälpa besökare att hitta den information de behöver eller för att lösa deras problem eller slutföra en uppgift. Vi tror att många publika sajter och portaler passar in i denna kategori.  

Intranät 

Det huvudsakliga syftet med sajten är att vara ett användbart verktyg för att stödja anställda, eller någon annan intern grupp, i sitt arbete 

Höga nivåer av engagemang och användande är mycket viktigt. Det ska vara enkelt för användarna att hitta information och att slutföra en uppgift på mobilen, surfplattan eller via datorn. Sök och filtrering är viktiga funktioner liksom sociala element såsom kommentarsfuktioner, snabbmeddelanden, wikis och grupper. Eftersom detta är ett vardagligt verktyg så betyder användaruppleven allt. 

Publikens pris 

Förutom att vinna en kategori så kommer alla finalister att tävla om publikens pris för Årets bästa webbplats. Vinnaren kommer att utses av allmänheten. Ingen jury kommer att vara inblandad. Röstningen kommer att äga rum online under en specifik period när finalisterna presenteras. 

 

Regler  

  • Vi tar emot bidrag till och med 30/3 2018. 
  • Du kan enbart välja en kategori för din sajt. 
  • Juryn kommer att bedöma alla bidrag i början av april månad. 
  • Finalisterna kommer att utannonseras i slutet av april månad. 
  • Både partners och kunder får nominera en sajt som är byggd på Episervers plattform samt är lanserad mellan 1 november 2016 - 30 mars 2018. Som partner behöver du slutkundens tillåtelse att skicka in ett bidrag till tävlingen.
  • Du nominerar en sajt genom att välja en kategori och fylla i formuläret på kategorins sida. Försök att beskriva bidraget så konsist och tydligt som möjligt då du har ett begränsat antal tecken att förhålla dig till.  
  • Vinnarna kommer att presenteras under en prisceremoni på Ascend Stockholm den 15 maj på Waterfront Congress Centre i Stockholm. 

 

Jurymedlemmar

  • Jenny Theolin

    Program Manager for MA Digital Management på Hyper Island.

  • Daniel Teame

    COO på Essen International AB.

  • Linda Nilsson

    Kanslichef, partner- och medlemsansvarig på KOMM samt tävlingsansvarig för Guldägget.

  • Peter Ödling

    Senior Consultant på Gullers Group och Lecturer på Berghs School of Communication.

  • Emma Tajiou

    CEO Lobby design

Vinnarna i Awards 2016


 

Sagt om Episerver Awards

- Bidragen till Episerver Awards håller alltid en genomgående fantastiskt hög nivå. Inte minst bland e-handelsföretagen där det är tydligt hur den hårda konkurrensen driver utvecklingen snabbt framåt, eftersom sajtens egenskaper och prestanda har en direkt koppling till försäljningen. I alla priskategorier ser vi också goda exempel på smarta sökfunktioner och kopplingar till sociala plattformar, säger Jessica Fardin, VP Worldwide Marketing på Episerver och jurymedlem för Episerver Nordic Web Awards 2016.