Coop

70% ökade intäkter genom mailutskick, med Episerver Campaign

Coop har länge använt Episerver CMS och Episerver Commerce som teknisk plattform för sina webbplatser och nätbutiker. Att lägga till Episerver Campaign är därför ett logiskt nästa steg och resultaten är imponerande.

Utmaningar med sin e-postmarknadsföring

För många företag är e-post den mest effektiva kanalen för marknadsföring och försäljning. Men Coop Norge har också upplevt motgångar som en del av sina erfarenheter av denna kanal.

Med tiden uppenbarade sig flera problem med Coops mailutskick:

  • Hos flera populära e-posttjänster hade Coop fått ”dåligt rykte” som avsändare. Många meddelanden fastnade i skräppostfiltret hos kunden, av skäl som framgår nedan.
  • Flera olika aktörer (de egna kedjorna och även utomstående som reklambyråer) gjorde utskick med Coop som avsändare. Detta var en mycket tveksam ordning, inte minst med tanke på de nya GDPR-reglerna för integritetsskydd som var på väg att införas.
  • Bristande rutiner och lösningar för att tvätta sändlistor. Flera listor hanterades på olika platser. Eftersom det saknades en gemensam kunddatabas var det i praktiken omöjligt att hålla listorna uppdaterade.

För de kedjor inom Coop som bedriver e-handel blev problemen uppenbara i samband med ”Black Friday” 2016. För Obs och Obs Bygg tog det flera timmar att få ut 160 000 e-postmeddelanden. Detta var uppenbarligen inte tillräckligt bra, och med målet satt till att tredubbla Black Friday-försäljningen 2017 var alla överens om att något måste göras.

Kom snabbt igång med Episerver Campaign

För ett stort detaljhandelsföretag som Coop Norge, med 1,5 miljoner medlemmar och ett antal kedjekoncept, är det komplicerat och tidskrävande att byta IT-lösningar. Coop har varit duktiga på traditionell kommunikation mot medlemmarna, med kupongerbjudanden som präglats av kundförståelse och relevans. E-postmarknadsföringen har inte varit lika lyckad.

För att testa möjligheterna med Episerver Campaign och bygga upp egen kompetens kring de nya kommunikationslösningarna valde Coop att börja med en pilotkampanj för kedjorna Obs och Obs Bygg, som sammanlagt har 150 000 kunder med opt-in.

I samband med att Coop Norge bytte till Episerver Campaign för att skicka e-nyhetsbreven fick man även tillgång till en ”välrenommerad” IP-adress. Man började också använda sig av två nya avsändardomäner, obsbygg.no samt obs.no, istället för coop.no.

Hela processen från att utvärdera lösningar tills att det första utskicket var klart gick väldigt snabbt. När avtalet undertecknats var Coop Norge igång med Episerver Campaign inom två månader. För en stor och komplex organisation som Coop är det imponerande, med tanke på allt som behövde göras i form av teknisk utveckling, mallar, tvätt av sändlistor, säkerhet, medgivanden, GDPR, segmentering, med mera.

Direkta resultat

Med Coops nya avsändar-IP och de nya domänerna ökade andelen nyhetsbrev som kom fram till mottagarna omedelbart. Flera fördelar blev snabbt tydliga för Coop:

– Produktionen blev effektivare, med färre personer inblandade och vi kunde göra mer av jobbet internt och på så sätt förstärka vårt ägande av nyhetsbrevet. Vi fick också en enklare integration med innehåll som ligger i Episerver, som produktinformation och priser. Dessutom har vi fått bättre möjligheter att testa och mäta effekten av utskick, säger Øyvind Moen, som varit drivande bakom satsningen.

– Sist men inte minst har kunderna också fått en bättre upplevelse. De som registrerat sig för nyhetsbreven är våra mest trogna kunder, och då känns det angeläget att de får information om bra erbjudanden innan allt är slutsålt.

Så hur gick det då med Black Friday-kampanjen 2017? Det tog en minut och 50 sekunder efter klicket på sändknappen innan 150 000 e-postmeddelanden hade levererats.

Även försäljningsmålen uppnåddes, mätt i kronor och ören. Sammantaget ökade Coop Norges kedjor sin försäljning genom e-postkampanjen med 70 procent jämfört med Black Friday 2016 – med samma antal adresser och utan optimering.

– Redan vidutskick nummer två började vi med A-B-testning. Vi har till exempel testat att skicka nyhetsbrevet utan förhandsvisning av priser, med olika ärenderader och experimenterat med optimering av tidpunkten för sändning, berättar Øyvind Moen.

Coop Norge arbetar bland annat med dubbel opt-in, automatiserade välkomstbrev som är några av de marketing automation-funktioner som finns tillgängliga. Med stöd av Episerver Campaign kan Coop Norge fortsätta att testa och bygga upp sin erfarenhet för att utveckla kommunikationen med medlemmar och besökare till alla sina butikskedjor.

 

"Viktigast av allt, ge kunder en bättre upplevelse. Nyhetsbrevprenumeranter är bland våra mest lojala kunder och det är bara rättvist att de får meddelande om fynd innan allt är slutsålt."

-Øyvind Moen – E-handelskonsulent jag Coop Faghandel Norge



Coop Norge har cirka 1 230 livsmedelsbutiker inom sex kedjekoncept: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked och Matkroken. Dessutom driver Coop 120 byggvaruhus i kedjorna Obs Bygg och Coop Byggmix. Dessutom har kedjorna och Obs Bygg egna nätbutiker. Liksom i Sverige är Coop Norge ett konsumentkooperativ med 1,5 miljoner medlemmarna som ägare genom lokala konsumentföreningar.Coop Norge har cirka 1 230 livsmedelsbutiker inom sex kedjekoncept: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked och Matkroken. Dessutom driver Coop 120 byggvaruhus i kedjorna Obs Bygg och Coop Byggmix. Dessutom har kedjorna och Obs Bygg egna nätbutiker. Liksom i Sverige är Coop Norge ett konsumentkooperativ med 1,5 miljoner medlemmarna som ägare genom lokala konsumentföreningar.

Vill du veta vad Episervers lösning skulle kunna innebära för er?

Våra experter förklarar gärna och hjälper till att finna rätt lösning för er i tre enkla steg:

  1. Boka ett 30-minuters introduktionsmöte över telefon genom att fylla i detta formulär.
  2. Vi ger dig en anpassad demo av lösningen, baserad på din kravställning.
  3. Som tredje steg hjälper vi dig hitta en certifierad Episerver-partner och ni kan sätta igång!

Ta första steget idag!