Upplands Motor

Upplands Motor är ett av Sveriges mest framgångsrika bilföretag och ett modernt familjeägt bolag med 500 anställda. Bolaget säljer service och verkstadstjänster samt nya och begagnade bilar och arbetar med Volvo, Ford, Renault och Dacia. Upplands motor var i behov av en ny webbplats då den befintliga webbplatsen var svår och osäker att uppdatera och minsta lilla ändring tog lång tid. Den innebar också mängder av manuell administration som var betungande för redaktörerna.

Upplandsmotor ville att webbplatsen skulle ha ett mobile first-tänk och ha dedikerade ytor för konvertering och för att kunna skapa tillfälliga kampanjer. De ville även lyfta fram sitt service-erbjudande och förbättra strukturen och skapa en tydlig navigation. Att bättra laddtiden av webbplatsen var också viktigt samt att få hjälp med SEO.

Så gick vi tillväga

Workshops tillsammans med kunden är ett effektivt och roligt sätt att starta ett nytt samarbete på. Efter några givande sittningar kom vi fram till ett gemensamt mål för den nya webbplatsen och vilka användarbehov som var högst prioriterade.

Då Upplandsmotor erbjuder sina kunder allt från byte av vindruta till försäljning av bilar finns det ett omfattande och variationsrikt innehåll. Den största utmaningen var därför att hitta en bra struktur som gjorde att användaren snabbt hittade det hen sökte efter. Vi behövde också tänka smart så att vi kunde presentera det varierade innehållet med så få mallsidor som möjligt för att inte spräcka budgeten.

Lösningen

När vi hade skapat oss en bättre bild av kundens affärsnytta och användarnas behov skapade vi en lösning med en tydlig och logisk struktur som gör det enklare att hitta och boka rätt service. Webbplatsen är anpassad för SEO och fungerar lika bra i mobilen som på andra enheter. En stor uppsida har varit att den nya webben har effektiviserat redaktörernas arbete.

Design

Med utgångspunkt i kundens grafiska profil tog vi fram en design som är lugn och neutral. Den röda primärfärgen används vid call-to-actions och kompletteras av en uppsättning grå toner och en sekundär förtroendeingivande blågrå nyans.
På de delar av webbplatsen som är kopplade till ett visst bilmärke har vi gjort individuella designjusteringar i typsnitt och färg för att skapa igenkänning och trygghet.

Resultat

Efter lanseringen har Upplands Motor sett en väsentlig minskning av antal besökare som lämnar webbplatsen direkt efter att de kommit dit - sk. bounce-rate. Nu kan de också nå ut med information och kampanjer på ett effektivt sätt. Laddtiderna har förbättrats avsevärt och webben har mottagits med glädje både externt och internt.

Nu när grunden är lagd, med en stabil Episerver-implementation och smarta integrationer, kan vi arbeta vidare med fokuserade insatser, vidareutveckling och löpande optimeringar tillsammans med Upplands Motor.

 


Besök webbsidan

https://upplandsmotor.se/

Implementerad av:

Silver partner

Partnerkontakt
Marcus Johnsson
marcus.johnson@limetta.se.

Partnerkontakt
Marcus Johnsson
marcus.johnson@limetta.se.