Husbyggaren som lyfter kundupplevelsen och gör hela företaget effektivare

Smålandsvillans webbplats krymper avståndet mellan husdrömmen och verkligheten. Här har tusentals familjer lockats av möjligheten – och enkelheten med – att utforma sitt eget hus på skärmen. Även internt är sajten ett effektivt affärsverktyg, från försäljning till produktion.

På Episerver Web Awards 2018 fick Smålandsvillan pris som bästa leadsgenererande webbplats. Kärnan i presentationen av Smålandsvillans erbjudande är Husbyggaren, en konfigurator där besökarna i detalj kan utforma sitt eget hus.


SmålandsVillan var inte först med att erbjuda en tjänst för att skräddarsy sitt hus, men den innovativa lösningen har blivit en måttstock för branschen. I motiveringen skriver Web Awards-juryn bland annat att ”du dras effektivt in i kundresan och är som kund med och skapar din egen upplevelse. Sajten uppmuntrar dig att lämna dina uppgifter på väl avvägda ställen. Tonen är avväpnande och hela webbplatsen talar till sin målgrupp”.


Att en externwebb ska vara intuitiv och lätt att använda för besökare är ett självklart krav och att den även ska bidra till leadsgenerering är något som de flesta företag förväntar sig. Mindre uppenbart är att Smålandsvillans sajt också ger betydande fördelar för det interna arbetet. En stor del av den värdefulla funktionaliteten sitter ”under huven”, i form av kopplingar och integration mot OBOS-koncernens IT-miljö.


Sajten har utvecklats av Episervers partner Ninetech, en digital fullservicebyrå. Den lanserades tillsammans med systerbolagets Myresjohus.se och koncernsajten Obos.se, som alla utgår från samma tekniska ramverk och Episervers innehållsplattform.
– Det är förstås kul att få uppmärksamhet för sajtens betydelse för kundupplevelsen, men vi är lika stolta över att webbplattformen också är ett effektivt verksamhetsstöd för SmålandsVillan och OBOS-koncernen, säger Jonas Aronsson, marknadschef på Ninetech.


Sajten är den enda säljplattformen som SmålandsVillan behöver idag och det finns fler betydande ”digitaliseringsvinster” med att integrera huskonfiguratorn med koncernens bakomliggande system från orderhantering till produktionsstyrning. OBOS använder bland annat affärssystemet Microsoft Dynamics AX, Lime för CRM och det interna samarbetsverktyget Sharepoint.

Tidsbesparing och kvalitetsvinst

SmålandsVillan har kraftigt kunna minska tiden som säljarna lägger på att administrera order. Dubbelarbete undviks och säljarnas roll som rådgivare förstärks genom att de får mer tid över för att diskutera med kunden – det kan då röra sig om små men viktiga detaljer som inte omfattas av konfiguratorn. Integrationen mellan webb och interna system skapar också kvalitetsvinster, då man avskaffat manuella mellanled som kan öka risken för fel.


Husbyggaren är mycket mer än en digital blankett och rymmer smarta funktioner som förädlar data till användbar information. Det är exempelvis möjligt att upptäcka kunder som inte har tålamod att göra alla detaljerade val. Dessa kan istället få olika paketeringar presenterade genom riktade erbjudanden. Besökarnas klickbeteenden och sökningar analyseras i realtid. Sådan information kan tas tillvara för att utveckla innehåll och erbjudanden och gör det möjligt för sajten att förmedla mer personligt anpassade upplevelser.


Sedan Smålandsvillan lanserade sin nya sajt har tiotusentals hus utformats i konfiguratorn. Många av dessa skapelser har också resulterat i affärer och byggts på riktigt.


– Användningen av konfiguratorn överträffade alla våra förväntningar. Vi är övertygade om att den också bidragit till merförsäljning. Småhusbranschen som helhet backade under 2017, ett år då SmålandsVillan samtidigt visade tillväxt, säger Christian Alehagen, Marknadsansvarig på OBOS.

Fortsatt utveckling

Arbetet med att utveckla OBOS-koncernens webbplattform slutade inte med lanseringen av de nya sajterna. OBOS fortsätter digitaliseringen för att inkludera fler processer och samarbetet med Ninetech fortsätter. Det finns många spännande saker kvar att göra och nya releaser med många små förbättringar släpps löpande, utan dramatik. För framtiden finns flera idéer om digitala lösningar som stödjer affären. 


Ett husbygge kan ses som den mest extrema formen av sällanköp, något du gör en eller ett par gånger under ditt liv. Det ökar komplexiteten i utmaningen, men också möjligheten. Som hustillverkare är det ett tillfälle att sälja mer än ett hus och bygga en urstark och till och med livslång kundrelation.


Hustillverkarna skulle då kunna ta en större roll på eftermarknaden, när det handlar om renovering och tillbyggnad. Till exempel kan kunden då besöka sin portal där alla ritningar finns, en slags digital nyckel till det egna huset och enkelt få besked om hur mycket material som krävs för att lägga om ett golv, eller hela taket

Om SmålandsVillan

SmålandsVillan är en av Sveriges ledande tillverkare av volymhus. Företaget ingår i koncernen OBOS, Sveriges ledande bostadsutvecklare, tillsammans med Myresjöhus och systerbolaget Kärnhem. Årsomsättningen är cirka 3 miljarder kronor och antalet anställda cirka 1000. Sedan starten 1927 har koncernen levererat ca 150 000 hus. Huvudkontoret är beläget i Myresjö, strax utanför Vetlanda i Småland, där också produktionsanläggningen finns. Koncernen har även produktionsanläggningar för volymhus i Vrigstad och Sundsvall.

Implementerad av:

Silver partner

Partnerkontakt
fredrik röstlund
fredrik.rostlund@ninetech.com

Partnerkontakt
fredrik röstlund
fredrik.rostlund@ninetech.com