Hur du kan använda push-meddelanden i e-handelsmarknadsföring

Push-meddelanden i smartphones är en spännande möjlighet för multikanalskampanjer. Dessa meddelanden kan leverera relevant information och tidsbegränsade erbjudanden vid exakt rätt ögonblick. Här är mina tips för att skapa en framgångsrik strategi för push-meddelanden.

Många av oss är bekanta med push-meddelanden i våra telefoner som meddelar oss om speluppdateringar eller de senaste nyheterna. Push-meddelanden kan även informera användare om specialerbjudanden och rabatter. Tidsbegränsade erbjudanden som levereras via push-meddelanden är ett väldigt effektivt sätt att aktivera kunderna på - särskilt i kombination med andra kanaler.

Eftersom antalet personer som använder smartphones och surfplattor fortsätter att växa så innebär den här sortens snabba och fokuserade typ av kommunikation stora möjligheter för marknadsförare.

Så hur kan marknadsförare komma igång?

1. Utveckla en app som du kan skicka push-meddelanden från

För att skicka push-meddelanden så behöver du en app som kunderna kan ladda ner från platser som iTunes App Store eller Google Play. Appen kan antingen vara egenutvecklad eller outsourcas till en specialistleverantör. Se till att din app är enkel att använda och att den kan ge en individualiserad upplevelse för push-meddelanden.

Appen bör även innehålla en funktion som ser till att du har kundens tillåtelse att skicka push-meddelanden eftersom det är lag i vissa länder. Detta sker automatiskt i plattformar som iOS. Det ska också vara enkelt för användare att ta bort detta tillstånd.

2. Bestäm när du ska skicka push-meddelanden

Push-meddelanden ska helst skickas automatiskt baserat på fördefinierade ”triggers”, som särskilda handlingar eller händelser kopplade till varje kund. Dessa når sedan mottagaren direkt på låsskärmen eller i appen. Relevanta erbjudanden brukar resultera i att mottagaren agerar direkt.

För att säkerställa att dina push-meddelanden har rätt utseende och känsla så rekommenderar jag att du i förväg testar dina meddelanden i de vanligaste mobila enheterna. Anledningen till varför det är bra att göra är att vissa meddelanden kan visas på olika sätt i olika operativsystem.

3. Skapa en multikanalsstrategi

För att de ska fungera optimalt så bör push-meddelanden samordnas med andra kanaler som e-post och trycksaker. Med denna multikanalsstrategi så blir push-meddelanden en del av ett mer omfattande koncept för marketing automation.

För att lyckas så behöver du använda en effektiv segmentering samt välja den mest lämpliga kanalen. Push-meddelanden kan ses som sprinters i en multikanalsmix där relevans och hastighet är viktigast.

En modebutik på nätet kan till exempel skicka ut individuella rabattkoder för damskor i sitt nyhetsbrev. Tre dagar senare skickas ett automatiskt push-meddelande till alla som inte öppnade nyhetsbrevet. Det innehåller en individuell engångskod som är direkt kopplad till appen. I appen visas de relevanta damskorna direkt.

4. Hantera dina push-meddelanden

Det är även viktigt att hantera push-meddelanden. Särskilt när det gäller tillfälliga erbjudanden. Då bör marknadsförare bestämma om push-meddelandet ska finnas kvar i smartphonen eller ersättas med ett annat efter att det har upphört att gälla.

Ett sådant tillvägagångssätt innebär även en del intressanta möjligheter: om ett kortsiktigt erbjudande inte längre är giltigt så kan push-meddelanden skrivas över med information om ett nytt erbjudande. De mottagare som inte såg det ursprungliga erbjudandet kommer inte ens att vara medvetna om att något har förändrats. De kommer alltid att ha det senaste erbjudandet i sin smartphone.

Precis som med e-postmarknadsföring så bör du noga överväga hur ofta du skickar push-meddelanden. Mitt generella tips är: överdriv inte. För många push-meddelanden av reklamkaraktär brukar leda till avprenumerationer. Därför är lagom ofta bäst när det gäller hur ofta du ska skicka meddelanden.

Detta kan du göra med Episerver Campaign

Episerver Campaign gör det möjligt att enkelt skapa, automatisera och leverera engagerande kampanjer i flera kanaler, inklusive e-post, SMS och push-meddelanden.

Addera Episerver Campaign till din Episerverlösning och få tillgång till marketing automation, e-postmarknadsföring och djuplodad analys - utan trassel med systemintegrationer, din välbekanta plattform blir bara mer kraftfull.  

Läs mer om Episerver Campaign