Mobilegeddon: En heltäckande (överlevnads)guide

Google genomförde nyligen en förändring av sin sökalgoritm, som ger högre ranking till mobilanpassade sajter. Förändringen gjordes på ett som jag tycker mycket klassiskt Google-sätt. 

Deras algoritm har ändrats över tid till att fokusera på själva innehållet snarare än beskrivningar och nyckelord. Google har också värderat upp innehåll som är mycket uppmärksammat genom att spåra länkningar till dessa sidor.

Alla dessa förändringar har varit till glädje för Googles användare – de som letar efter något – men de har också varit till nytta för Google själva. Ju exaktare och mer relevanta resultat, desto större förtroende får de för sin programvara och därmed också större genomslag för annonser, etc. Det stämmer väl in i Googles affärsmodell att dirigera sina besökare till sidor som erbjuder de bästa upplevelserna.
Som en del av detta leder ändringar i Googles algoritm – avsiktliga eller ej – också till förändringar när det gäller sajternas design och tillgänglighet, för att öka deras popularitet. Den senaste förändringen är kanske det tydligaste exemplet på detta.

I Googles tillkännagivande står det:
"Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results. Consequently, users will find it easier to get relevant, high quality search results that are optimized for their devices."

Det här har skapat mycket debatt och panik på nätet, rent av undergångstoner som talar om ödeläggelse och förtvivlan. Men behöver du bry dig? Jag har gjort denna överlevnadsguide som hjälper dig att tackla den senaste algoritmförändringen.

Därför är mobilerna viktiga för din verksamhet

Om er företagssajt framför allt är inriktad mot konsumenter (B2C), så har du antagligen ganska lite att vara orolig för. Men du bör ändå göra testerna här för att verifiera sajten. Konsumentinriktade sajter brukar revideras oftare och ändras i layouten för att ge bästa möjliga användarupplevelse. Därför är de sannolikt redan utformade för mobiler som förstahandsval, eller åtminstone mobilvänliga.

Om sajten å andra sidan är mer riktad till företag (B2B), så finns en risk att du missar dessa förändringar och att det blir svårare, kanske till och med omöjligt, att hitta er sajt när man gör Google-sökningar på mobila enheter.

Viktigt att även B2B-företag har mobilanpassade webbar

Varför? För att vara uppriktig: Några B2B-företag – kanske till och med ditt – utgår felaktigt från att det mest är unga människor som använder sina mobiltelefoner mer än bärbara och stationära datorer, och att de inte är intressanta som målgrupp för verksamheten. Det kan förstås finnas ett korn av sanning i det, att det inte är de yngre som fattar de tunga inköpsbesluten. Å andra sidan är det oftast de som får göra researchen innan besluten fattas. Med andra ord: de är bland de viktigaste påverkarna.

Så även om de inte är de slutliga beslutsfattarna, är det de som gör nästan hälften av allt fotarbete, enligt "Think With Google": "Back in 2012, there was a pretty even mix across age groups. In 2014, however, 18- to 34-year-olds accounted for almost half of all researchers, an increase of 70%."

Och om du vill veta, så har gruppen 18–34-åringar på bara två år växt från 27 % till 46 %. De representerar nu den i särklass största gruppen B2B-researchers.Senare i samma dokument pekar författarna också på att 71 % av alla B2B-researchers börjar sina sökningar med en generisk beteckning i stället för att utgå från ett varumärke, vilket många tror. När det sedan handlar om köpprocessen, använder 42 % av researchers en mobil enhet någon gång under processen fram till köpet. Och av dem har användandet av mobila enheter för hela inköpsvägen ökat med 91 %.

Denna tillväxt påminner om det som påverkat konsumentföretagen så kraftigt under de senaste åren. Precis som inom B2C, måste B2B-företag fokusera mycket mer på mobil marknadsföring om de inte ska riskera att tappa stora delar av sina affärer.

En annan sak som jag vill trycka på är att dina analytics-data mycket väl kan ljuga för dig när det gäller hur viktig mobilanpassningen är. Det är lätt att bara titta på den totala trafiken och dra slutsatsen att mobilen inte spelar så stor roll, om man ser ett lågt antal mobila konverteringar. Men om du tittar noggrannare på statistiken från mobiler och ser att mobila enheter har en högre bounce rate än genomsnittet, så bör du dra slutsatsen att de överger er sajt just på grund av en dålig mobil upplevelse.
Enkelt uttryckt, den mobila konverteringsgraden säger inte så mycket om hur populär mobilen är, men desto mer om hur bra (eller dåligt) du har anpassat din sajt till besökarna.

Läs mer om "Mobilegeddon" i avsnitt två i den här bloggserien hur du ska tackla de nya förutsättningarna.

James Stout

James Stout

Sr. Manager, Technology and Developer Evangelism

Email: James.Stout@episerver.com