5 sätt din e-handelsplattform hämmar din utveckling

Livets skola lär oss alla många läxor. En av dem är att ingen seger kommer utan uppoffringar. Att arbeta framgångsrikt mot ett mål kräver att du offrar de saker som inte bidrar till resultatet.

Detta kan vara en utmaning, speciellt när du måste ge upp saker som är bekanta. Men din framgång är direkt kopplat till hur långt du är villig att gå för att göra ett sådant åtagande. Det är ditt beslut och ditt val. Är din vilja att skapa en snygg, interaktiv, personaliserad och optimerad onlineupplevelse för dina konsumenter starkare än din lust att bekvämt luta dig tillbaka på din gamla, föråldrade men välbekanta e-handelsplattform?

I den här artikeln tar vi upp problem och lösningar. Problem som du troligen upplever på grund av begränsningar i din nuvarande e-handelsplattform, samt lösningar som Episerver har på de problem som dessa begränsningar skapar.

Begränsningarna är mest sannolikt att din nuvarande plattform är svåranvänd, saknar förmågan att lära sig, levererar medelmåttiga upplevelser, har en oförmåga att enkelt växa och förändras samt fokuserar på transaktioner. I grund och botten så suger din plattform. Den suger för att den är dum, svår, allmänt medelmåttig och hämmar din utveckling. Låt oss undersöka bristerna hos de flesta e-handelsplattformarna samt hur vi på Episerver kan hjälpa dig att nå framgång genom att övervinna dessa begränsningar och utmaningar.

 

1. Din plattform är svår att använda

Gartner definierar kundupplevelsehantering (Customer Experience Management, CEM) som "att designa och reagera på kundinteraktioner för att möta eller överträffa kundernas förväntningar och därmed öka kundnöjdhet, lojalitet och rekommendationer." Detta är en strategi som kräver processförändring och många tekniker för att uppnå. Oddsen är att din nuvarande e-handelsplattform inte är så effektiv i att hjälpa dig uppnå detta. Det beror delvis på att de flesta e-handelsplattformar helt enkelt inte är användarvänliga. Det kan bero på många olika saker, inklusive att du måste vänta på att utvecklare ska skriva kod för att skapa den anpassade kampanjen som du vill ha. Eller så är webbplatsens administrativa gränssnitt långsamt och besvärligt.

I slutändan så tar det en evighet att göra ändringar på din e-handelswebbplats. Att lansera en kampanj, lägga till en ny produkt eller uppdatera hemsidan med banners är avskräckande uppgifter. Du blir långsam. En uppgift som att uppdatera webbplatsen med nytt innehåll för en produktlansering, som ska ta några timmar, tar i slutändan veckor. Det slutar med att du spenderar dina lunchraster i fosterställning under ditt skrivbord eftersom: "hur kan det ta tre veckor att ändra bilden på hemsidan!?".

Ta tre djupa andetag. Vi hjälper dig. Episervers redigeringsverktyg gör det möjligt för icke-tekniska marknadsförare att skriva, förhandsgranska och publicera övertygande e-handelseupplevelser, inklusive mobilsajtredigering. Att kunna förhandsgranska webbplatsändringar innan publicering är avgörande för marknadsförare. Om du inte kan se de förändringar som du gör kan du behöva dra tillbaka och fixa det efter det är för sent. Därför vill du kunna se dina förändringar i realtid innan du trycker på den stora gröna "publicera"-knappen. Episervers förhandsgranskningsverktyg är enhetsspecifik och låter dig se den slutgiltiga webbplatsupplevelsen innan publicering. Tack vare det här verktyget så blir det rena picknicken att redigera alla versioner av din webbplats, särskilt mobila sidor. Visst låter det som ett mycket trevligare sätt att tillbringa en lunchrast?

 

2. Den har ingen (artificiell) intelligens

Maskininlärning är en aspekt eller tillämpning av artificiell intelligens (AI) som ger system möjligheten att automatiskt lära sig och förbättra upplevelser utan att bli programmerade. Den fokuserar på utveckling av dataprogram som kan komma åt data och sedan använda den för att lära sig själva. Detta är väldigt användbart för marknadsförare, särskilt när det gäller köp- och shoppingbeteende hos våra konsumenter, men det är troligtvis inte ett verktyg som din nuvarande plattform använder. De vanligaste e-handelsplattformarna studerar inte webbplatsbesökarnas beteende för att förbättra användarupplevelsen och göra ditt e-handelsteam smartare. Resultatet blir att den låter dig göra allt arbete själv.

Integrering av artificiell intelligens är den nyaste och mest avancerade utvecklingen av e-handelsplattformar. Den förbättrar användarupplevelsen och effektiviserar e-handelschefernas arbete. Ett utmärkt exempel på hur vi använder AI för att optimera kundupplevelsen finns i Episervers personaliseringsplattform.

Episervers personaliseringsplattform innehåller en robust produktrekommendationsmotor, Episerver Perform. Denna lösning anpassar produktrekommendationer för att förbättra kundupplevelsen. Den visar besökarna de mest sålda, populära eller relevanta produkterna baserat på deras surfupplevelse och historia. Tjänsten ger dig också möjlighet att justera placering och sortering av specifika algoritmstrategier, inklusive prioritering av rekommendationer för produkter med begränsad mängd kvar eller som är på rea. Episerver använder också samma maskininlärningsalgoritmer för att optimera innehållsrekommendationer i Episerver Advance. Översättning: Vår plattform är ett geni, och på tal om översättningar så talar den även dina kunders språk. Episervers språkteknologi (natural language processing, NLP) taggar innehåll automatiskt när du laddar upp det i Episerverplattformen och skannar artikeltext för sammanhang och använder det i innehållsrekommendationer för dina kunder. Den söker efter och kategoriserar språk som kommer att tilltala kunderna. Syftet är att uppnå en mycket personaliserad upplevelse som optimerar deras exponering för, enligt vad datan visar, innehåll som de upplever som engagerande.

 

3. Den levererar "one-size-fits-all" standardupplevelser

Personalisering är ett begrepp som vi alla är mer än bekanta med. Är du en av de som sov sig igenom varje marknadsföringsmöte under det senaste kvartalet? Låt oss förklara. Personalisering är ett sätt att möta kundens behov på ett mer effektivt sätt. Interaktionerna blir snabbare, enklare och ökar därmed kundtillfredsställelsen och sannolikheten för återkommande besök. När dina konsumenter handlar online så vill de se personaliserade kampanjer, personaliserat innehåll och sökresultat som är skräddarsydda för dem. 59% av konsumenterna säger att de vill ha en personaliserad shoppingupplevelse. Detta måste gå bortom grundläggande personaliseringsalternativ som "Mitt konto" eller att använda deras namn på hemsidan.

Problemet med din nuvarande e-handelsplattform, när det gäller personalisering, är att den inte spårar sessionsdata i realtid. Den ger dig inte heller ett regelbaserat personaliseringsverktyg där du kan rikta kampanjer, banners och innehåll baserat på en uppsättning implicita och explicita kriterier. I dagens klimat är webbplatspersonalisering är en självklar förväntan hos både b2b och b2c onlineshoppare.

Episervers personaliseringsplattform innehåller upplevelsepersonalisering med hjälp av Besökargrupper. Denna funktion kombinerar spårning av webbplatsbesökarbeteeende (visade sidor, hänvisande trafikkälla, senaste beställningar, varor i kundvagnen) med kända användardata från andra system (CRM, e-postmarknadsföring, ERP). Marknadsförare och säljare kan, baserat på dessa kriterier, skapa regler som definierar segment som de vill rikta sig till. Den här besökargruppen kan sedan användas för att rikta banners, artiklar, produkter och kampanjer. Detta förbättrar kundupplevelsen, vilket ökar sessionslängden och leder i sin tur till ökad konverteringsfrekvens. Ökad personalisering leder utan tvekan till en mer tillfredsställande kundupplevelse såväl som ökad försäljning och intäkter.

 

4. Det är svårt att enkelt optimera upplevelsen

I e-handelns och konsumentförväntningarnas snabba och ständigt föränderliga värld finns ingenting som är viktigare än konstant och pågående optimering. Med den exponentiella hastighet som tekniken fortsätter att röra sig i så kan du vara säker på att om du inte utvecklas, så gör din konkurrent det. Den pågående utvecklingen av konsumentupplevelsen i mobil kontra dator kräver att du är lika responsiv som din responsiva webbplats.

Din vanliga traditionella plattform låter dig skapa en webbsida, redigera och publicera webbsidorna som en stillastående och oföränderlig upplevelse. Det innebär att innan du redigerar och publicerar en ändring, på webbplatsen som visas för dina kunder, så förblir den huvudsakligen densamma. Väldigt lite energi har lagts på verktyg och kapacitet som låter e-handelsteam förbättra och optimera handelsupplevelsen på ett adaptivt sätt.

En väldigt bra bundsförvant i detta arbete är verktyget A/B-test. A/B-test gör att vi kan jämföra två versioner av en enda variabel; oftast genom att testa våra konsumenters svar på variabel A jämfört med variabel B. Då kan vi avgöra vilken av de två variablerna som är mest effektiv. Som namnet antyder hjälper A/B-test dig att publicera, spåra och jämföra två olika versioner av ditt kundgränssnitt eller innehåll. Versionerna är identiska med undantag för en variation som kan påverka konsumentens beteende (det vill säga deras sannolikhet att göra ett köp).

På en e-handelswebbplats är till exempel köptratten ofta en bra kandidat för A/B-testning. Även små förbättringar gällande antal besökare som lämnar webbplatsen (drop-off rates) kan utgöra en signifikant ökning i försäljningen. Tydliga förbättringar kan ibland uppnås genom att testa variationer av element som texter, färger, bilder och layouter. Dessa funktioner ingår inte i de flesta e-handelsplattformar. Du måste köpa ett separat testverktyg och de är ofta begränsade i omfattning.

Episerver Commerce innehåller ett A/B-testverktyg som är inbyggt direkt i upplevelsehanteringsgränssnittet. Detta gör det möjligt för marknadsföraren att snabbt testa alla kombinationer av banners, kampanjmeddelanden, bilder, videor eller produktsortiment. Det inkluderar att definiera den procentandel trafik som ska användas i testet och ställa in det övergripande målet för testet, inklusive lägg i kundvagn-frekvens. De vinnande testerna kan sedan lyftas fram på hela webbplatsen lika snabbt som du klickar "kopiera, klistra in, spara, publicera".

 

5. Din e-handelsplattform är fokuserad på transaktioner, snarare än upplevelser

De flesta e-handelsplattformar är endast fokuserade på transaktionsscenarier. De förutsätter att kunden är redo att köpa nu och vill köpa online. E-handelsplattformar saknar digitala marknadsföringsegenskaper och förmågan att hantera olika webbplatser med olika ändamål i samma plattform. De flesta shoppingupplevelser online kan liknas vid detaljhandelns digitala snabbmat. Där förväntas du gå rakt fram till kassan och veta vad du vill ha. Du lämnar över dina pengar och skyndas vidare i utbyte mot ett könummer. Vi kan alla se hur denna modell inte är den mest effektiva marknadsföringsstrategin för alla upplevelser. Att förvandla våra e-handelsbaserade interaktioner till mycket mer fördjupade och individualiserade upplevelser kan bara hjälpa oss i relationen med våra kunder. Denna relation gör att de kommer tillbaka till oss igen och igen.

Allteftersom fler företag börjar sälja på nätet, inklusive tillverkare, digitala medier och finansiella företag, så måste plattformar vara mer flexibla. Det gör det möjligt för ett företag hantera webbplatser som riktar sig direkt till konsument, b2b samt digital marknadsföring från en och samma plattform. Dessutom måste plattformen kunna lanseras och levereras på flera språk och i flera regioner.

Episervers Digital Experience Cloud-plattform (DXC) möjliggör för företag att etablera och köra separata webbplatser för digital marknadsföring samt e-handel för b2c och b2b inom samma plattform. Vad som är ännu mer imponerande är att varje webbplats kan lokaliseras till specifika länder och anpassas till varje användare som besöker varje enskild webbplats. Det är därför kunder som Toyota Material Handling och Polaris Industries använder Episerver Commerce för alla sina globala digitala marknadsförings- och e-handelsegendomar.

 

Det är dags att bryta dig loss från din e-handelsplattform

Eftersom vi nu har belyst några av de många begränsningar som finns i gårdagens e-handelsplattformar är jag säker på att vi alla tänker samma sak; vem kan vi vända oss till i framtiden? Låt oss inte glömma bort att tacka vår gamla plattform för allt den gjorde för oss: de sena nätterna, huvudvärk, skratt, tårar, känslan av total förvirring och förvåning kring hur så enkla saker kunde bli så komplicerade. De var alla mycket värdefulla läxor. Men nu när vi har läst vår läxa och vet att vi kan göra bättre ifrån oss är det dags att gå vidare. Vi har lärt oss att det finns ett bättre facit: du ska byta till Episerver.

 

Talk to a digital commerce expert to see Episerver in action

See how Episerver Commerce can work for your business to increase sales easier and faster.

Contact us

 

Edward Kennedy

Edward Kennedy

Commerce Strategist @Episerver

Email: Ed.Kennedy@episerver.com

Talk to a digital commerce expert to see Episerver in action

See how Episerver Commerce can work for your business to increase sales easier and faster.

Contact us