Trender inom onlineshopping och e-handel 2019

För tredje året i rad har Episerver undersökt shoppingvanorna online bland 4 500 konsumenter och vad de förväntar sig av e-handlares webbplatser. Ta del av de vinnande strategierna för att leverera e-handelsupplevelser som möter konsumenternas höga krav.

Ladda ner rapporten

Amazon har brett utbud, men innehåll och upplevelse är viktigt

Rapporten visar att jättar som Amazon är populära på grund av sitt breda produktutbud och många prisalternativ. För att hävda sig måste e-handlare införa marknadsföringsstrategier som gör det möjligt att skapa personliga, emotionella kontakter med kunder. De kundkontakterna blir mer värdeladdade än de som bara består av enkla transaktioner.

_________

87% av de som handlar online jämför vad de hittar på en varumärkessajt med Amazon. Felaktigt eller ofullständigt innehåll på en webbplats och/eller i en mobilapp har fått 97% av de som handlar online att avbryta ett inköp.

_________

Röststyrd shopping mest effektivt för upprepade köp

Röststyrning håller gradvis på att bli en del av köpbeteendet online, men rapporten visar att man föredrar att använda röst för att söka efter produkter snarare än för att köpa. E-handlare bör överväga röststyrning för att få stamkunder att göra upprepade köp och samtidigt använda andra kanaler för att skapa relationer med nya och inte lika återkommande kunder.

_________

43% av konsumenterna säger att den främsta orsaken till att de inte köper mer med hjälp av röststyrning beror på bristande säkerhetsfunktioner. Svårigheter att söka efter och jämföra produkter nämns också som hinder för ökade inköp med hjälp av röststyrning.

_________

Sociala medier påverkar inköp för de yngre

Sociala medier har utvecklats till en etablerad shoppingkanal, särskilt för yngre kunder. Influencers är viktigare än någonsin. Enligt rapporten har 52 procent av de som handlar online och använder sociala medier klickat på en influensers inlägg och en tredjedel av dessa konsumenter har gjort ett inköp direkt från inlägget.

_________

Bland de som handlar online och är 37 år eller yngre, använder 21% sociala medier som inspiration när de inte är ute efter att handla någon särskild produkt. I åldern 38 år eller äldre är motsvarande andel bara 5%.

_________

Ladda ner rapporten!

Reimagining Commerce: Principles of standout digital shopping experiences

Läs om shoppingbeteendet för 4 500 e-handelskonsumenter. Rapporten tar en djupgående titt på trender, taktik och teknik som varumärkesägare och detaljhandlare måste ha koll på 2019.

Vi vill gärna hålla kontakten!

Vill du få e-postinbjudningar till Episervers evenemang och webinar samt bransch- och produktnyheter?

Du kan avregistrera dig när som helst via länken för avprenumerering som finns i alla våra e-postmeddelanden eller genom att följa anvisningarna i vår integritetspolicy.