E-handlare måste erbjuda kundcentrerade upplevelser inför julhandeln 2019

En ny rapport visar hur e-handlare bäst förbereder sig för årets julhandel. Rapporten som baseras på en undersökning av 4 500 globala online-shoppare, ger tips på hur detaljhandlare kan öka julförsäljningen genom att erbjuda mer kundcentrerade upplevelser.

Ladda ner rapporten

Allt fler julhandlar allt senare

Särskilt i Sverige väntar kunderna ända tills veckan innan jul med att börja julhandla, vilket förklaras av deras höga förväntningar på snabb och fri frakt. Undersökningen visar i genomsnitt att det är vanligast att börja julhandla mellan 1-15 december (21 procent), följt av 16-30 november (17 procent).

_________

Bland de tio populäraste tjänsterna som kunder förväntar sig när de handlar på nätet rankades fri frakt först (67 procent), tätt följd av paketspårning (61 procent).

_________

Fler väljer att julhandla online

I Sverige väljer 42 procent av de som julhandlar att göra det mesta av sin shopping online jämfört med 39 procent som föredrar att handla i butik och 18 procent vill handla både online och i butik.

_________

En del kunder föredrar en kombination av butiks- och onlineshopping – en tredjedel (31 procent) av onlinekonsumenterna förväntar sig kunna hämta-i-butik.

_________

Julhandeln förändrar kundernas sökbetende

Under större delen av året startar 32 procent av de som shoppar online på Google när de inte har en specifik produkt i åtanke. Under julhandeln vänder de sig i första hand till Amazon (32 procent) istället för till Google (18 procent), vilket kan förklaras av att de vet precis vad de vill ha och inte behöver söka alternativ.

_________

E-handlare bör överväga att öka sin sökannonsering för att snabbt hamna i konsumenternas blickfång. Sökannonsering har den högsta konverteringsgraden (2,9 procent) av alla trafikkällor.

_________

Läs hela rapporten!

Holiday Online Shopping Trends 2019: Retailers Win with Customer Centricity

Ladda ner Episervers globala undersökning av 2019 års julhandelstrender.

Rapporten innehåller också konkreta tips på vad e-handlare ska göra och vad de inte ska göra för att vinna över konkurrenterna. Läs om hur du kan vinna med personalisering, internsök , steg-för-steg guider och e-postmarknadsföring.

Vi vill gärna hålla kontakten!

Vill du få e-postinbjudningar till Episervers evenemang och webinar samt bransch- och produktnyheter?

Du kan avregistrera dig när som helst via länken för avprenumerering som finns i alla våra e-postmeddelanden eller genom att följa anvisningarna i vår integritetspolicy.