Episerver Användarträff

Agenda och material från eventet

Se videor  

Ladda ner presentationer


Agenda

 

Tid: Session:
08:30-09:00

Registrering


 
09:00-09:15

Välkommen

Talare från Episerver:
Maria Wasing, VP of European Marketing & Sales Operations


09:15-09:45

Nya Episerver 7

Med nya Episerver 7 introduceras du till ett nytt förhållningssätt till hur du arbetar med innehåll och din online närvaro - oavsett om du är redaktör, marknadsförare eller webbplatsägare. Den nya plattformen innehåller  spännande nyheter som alla har en sak gemensamt: enkelhet. Du får se de viktigaste nyheterna i den nya plattformen och du bjuds på en inblick i hur vi arbetar med användbarhet för att skapa en förbättrad användarupplevelse i alla våra produkter.

Talare från Episerver:
Peter Sunna, Product Manager; Ann Herrmann, Web Art Director; Jonas Bohlin, Interaction Designer. 


09:45-10:15

Effektivare arbete med Episerver 7

Du får en guidning i hur dina vanligaste arbetsuppgifter förenklas och hur du snabbare blir klar med ditt arbete i nya Episerver 7.

Talare från Episerver: Mats Hellström, Senior Product Expert


10:15-10:45 Fika  Fikapaus

10:45-11:05

Kundcase - Fritidsresor

Struktur och ägarskap för bättre kundservice online

Talare: Maria Alfredéen, IT System Manager Customer and Sales, TUI Nordic & Johanna Särnå, Valtech


11:05-11:35

Besökarresan hjälper dig att effektivisera din digitala marknadsföring

Vi går igenom stegen i besökarresan och belyser hur Episervers plattform stöttar ditt arbete genom hela resan.

Talare ifrån Episerver:
Mats Hellström, Senior Product Expert


11:35-12:15

De senaste trenderna sedda genom dina besökares ögon

Karin Adelsköld är en av två grundare till teknik-sajten Lillagumman.se, var tidigare programledare för Lilla Webbskolan i P4, hon är panelmedlem i P3s Browser och hon skriver kändisreportage i för TopGear (!). Hon är också den utarbetade småbarnsmamman vars liv förändrades när hon vid 35 års ålder, av en slump, gick en kurs i ståuppkomik. Kort sagt kanske man kan kalla henne för en tekniktokig kommunikationskomiker?

Här bjuder hon på en föreläsning som tar upp hur folk i största allmänhet – sannolikt en stor del av dina besökare – upplever de senaste trenderna inom teknik, webb och sociala medier på ett enkelt och roligt sätt.


12:15-13:15

Fika Lunch

 


 

 

13:15-13:45
Parallella sessioner
Hot Spots - zoner för nätverkande och meningsutbyte
 

Här får du tillfälle att nätverka och dela erfarenheter med de andra deltagarna. Du väljer att diskutera ett av följande tre ämnen: 

  1. One size fits all? (Multi-screen)
    Multi-screen är det engelska samlingsnamnet på hur dina besökare använder en blandning av smarta telefoner, surfplattor och datorer för att ta del av ditt innehåll. Vad betyder den här utvecklingen för din verksamhet? Känns multi-screen frågan viktig för dig? Jobbar du multi-screen med ditt innehåll idag? Har du något tekniskt stöd för det - vad består det av? Kommer ni satsa på att nå ut via multi-screen? Hur ser du att ni kan ”vinna” på att satsa på det?
    Ofta varierar uppgiften som besökaren vill lösa med vilken enhet han eller hon använder, om det är en smart telefon, en dator eller någon annan enhet.
    Hur påverkar det ert innehåll? Riktar ni olika innehåll i olika kanaler? Har ni olika strategier för olika kanaler? Hur kan de se ut, vad har varit mest tongivande i utformandet av dem i så fall?

  2. Gör dina besökare det du vill att de ska göra? (Konverteringar)
    Konverteringsgrad är ett sätt att mäta hur väl en webbplats eller en specifik webbsidas syfte uppnås. Är konverteringar lika viktigt inom privat som offentlig sektor? Finns det skillnader i hur viktiga konverteringar är mellan olika branscher? Om det finns skillnader, vad består de av? Gör du skillnad på konverteringar beroende på vilken typ av enhet besökaren använder, t ex om han eller hon använder en dator eller en surfplatta? Vad är en konvertering i din verksamhet? Vilka sorts konverteringar mäter du? Har du något tekniskt stöd eller verktyg för att mäta konverteringar – om ja, vad består det av? Vad funkar bra och vad funkar mindre bra med verktyget? Hur jobbar du med att förbättra konverteringsgraden?

  3. Lead management
    Köpprocessen består av flera steg och framförallt inom B2B kan man anta att en förstagångsbesökare befinner sig i en informationsinhämtande fas och sannolikt inte redo för ett köp direkt. Använder du er onlinenärvaro för att på ett aktivt sätt attrahera leads (potentiella kunder)? Hur? Och hur jobbar du för att fortsätta vara ”top-of-mind” hos besökare som visat intresse för din produkt eller tjänst? Skickar du olika informationsmail till dem eller ringer du kanske upp dem? Har du verktyg och processer som stöttar dig i det här arbetet? Vad funkar bra och vad funkar mindre bra i verktygen och/eller processerna? Vem jobbar med det här i din verksamhet? Borde ansvaret ligga någon annanstans?

Vi ifrån Episerver hjälper till att få igång ämnesdiskussionerna i s.k. bikupegrupper om fem-sex deltagare i varje bikupa. Anteckningar förs för respektive ämne och vilka tankar, frågor och svar som dryftas. Detta publiceras sedan som trådar på Episerver World så att diskussionen kan fortsätta där när eventet är över.


Kundcase - Electrolux Home

Electrolux Home, med fler än 60 butiker över hela Sverige, har nu i oktober lanserat nya ElectroluxHome.se, byggd av Nansen. Här får du höra om hur e-handeln blir en av de viktigaste säljkanalerna för vitvarukedjan. Inspireras av satsningarna på socialt såsom Prisjakt och B2B-handel och se hur kundernas köpupplevelse förstärks tack vare ett avancerat produktfiltreringsreglage och en Google GSA e-handelssökmotor. Kort sagt, kom och ta del av allt säljstödjande man kan förvänta sig av en modern e-handelsrelease.

Talare: Gustaf Burström, Senior Manager, Electrolux Digital


Agile Merchandising

Vilka är de vanligaste utmaningarna för e-handlare 2012? Hur kan ”time to market” för nyförsäljning och marknadsinitiativ förkortas från månader till dagar? Vilka trender ser vi inom marknadsföring och utveckling av verktyg för beteendedriven marknadsföring och hur kommer e-handlare agera 2015?

Talare: Michael Mokhberi, specialist på att förbättra kundupplevelse för e-handlare och VD, Apptus


13:45-14:15
Parallell session

Det visste du inte om Episerver CMS 6

Så sparar du tid och jobbar smartare i Episerver CMS 6. Vi vill ge dig tips på funktioner och arbetssätt som underlättar ditt arbete. Få tipsen du vill ha - berätta vad du vill att vi tar upp under den här sessionen!

Talare från Episerver:
Lena Spegel, Information Manager och Helen Hopkinson, Product Manager - Training


Så driver du din e-handel framåt med Episerver Commerce

Vi berättar om hur Episerver Commerce kan göra din e-handel global, mobil och personaliserad. Hur du kan öka din försäljning med t ex korsförsäljning mellan kanaler, genom att testa och optimera kampanjer och genom att minska övergivna kundkorgar. Sist men inte minst smygkikar vi på hur Episerver Commerce kommer fungera tillsammans med Episerver 7 CMS. 

Talare från Episerver: Rikard Ljungman, VP of Business Development


14:15-14:35

 

Förstå dina besökare bättre

Du får praktiskt se hur Google Analytics för Episerver hjälper dig i besökarresans sista steg vilket leder till bättre förståelse för dina besökare och förbättrade konverteringar.

Talare från Episerver: Conny Marklund, Tech Pre Sale


14:35-14:55

Kundcase - Poolia

Socialt intranät – ett nytt sätt att jobba

Följ med på Poolias resa in i det sociala intranätets värld och ta del av de motgångar och framgångar man mötte - och det nya arbetsätt som behövde implementeras i organisationen.

Talare: Eva-Marie Klemi, Project Manager Group Marketing, Poolia


 14:55-15:25

 Fika Fikapaus


 

15:25-15:55

Synliggör ditt innehåll

Webbplatser med mycket innehåll kräver en hel del av redaktören. Inte nog med att det är mycket som ska uppdateras, innehållet måste också göras tillgängligt för besökaren - dessutom är det inte säkert att all information finns tillgängligt som sidor i publiceringsverktyget. I denna session tittar vi närmare på hur den nya produkten Episerver Find kan hjälpa dig lyfta fram och synliggöra allt innehåll oavsett var det är lagrat.

Talare från Episerver: Tom Stenius, Product Manager


15:55-16:15

 

Kundcase - Hultafors Group

Så fick tre varumärken i 15 länder fart på webben i alla skärmar

Hultafors Group, som är koncernen där varumärkena Hultafors Tools, Snickers Workwear och Wibe Ladders samlats, ger sina slutkunder och partners en bevisat bättre upplevelse med hjälp av ett sökmotoroptimerat och mobilanpassat ramverk byggt på Episerver. Anna Lindstedt – marketing project manager delar med sig av insikter från ett av redaktörer väl mottaget webbprojekt.

Talare: Anna Lindstedt, Marketing Project Manager, Hultafors Group


 16:15-16:45

Mobilen i centrum av onlinestrategin

Gartner förutspår att redan nästa år kommer fler personer vara online via mobilen än via en dator - kanske är det redan nu dags att sätta mobilen främst vid utformandet av en ny onlinestrategi? Vi tittar närmare på de hetaste mobila trenderna och hur mobiler, surfplattor och datorer förhåller sig till varandra. Vi betonar också vikten av att innehållet speglar den kontext konsumenten befinner sig i och hur det påverkar valet av mobil lösning.

Talare från Episerver: Tom Stenius, Product Manager


 16:45-17:00

Avslutning

Talare från Episerver:
Maria Wasing, VP of European Marketing & Sales Operations