Internetbank med användarupplevelse i världsklass

Hur bygger man en redaktörsstyrd internetbank med funktioner som banköverföring, korthantering och låneansökan, samtidigt som man beaktar viktiga säkerhetsaspekter? Med fokus på enkelhet för användaren och flexibilitet för redaktören har Santander Consumer Bank tagit fram en internetbank som fungerar lika bra i mobilen som på webben.

Santander är en alltigenom digital bank, och man har ett tydligt mål: att vara den bästa banken för sina kunder. I en ständigt expanderande digital bankvärld är det viktigt för Santander med en internetbank som är användbar, uppfyller affärsmålen och är flexibel att vidareutveckla.

Den gamla internetbanken var inte användarvänlig, svår att uppdatera och inte anpassad för mobil och läsplatta. Uppdraget med den nya digitala banken var att locka fler kunder, öka kundnöjdheten och öka flexibiliteten för redaktören.

Funktionalitet med effekt för affären

Webblösningen till den nya internetbanken byggdes i Episerver Digital Experience Cloud och Santanders partner Knowit är stolta över hur de har kunnat använda ett CMS till mycket mer än bara publicering av innehåll. Man använder sig av Episerver bland annat för intäktsgenererande, affärskritiska funktioner med mycket höga krav på säkerhet, blandat med personliga erbjudanden, hantering och utformning av konverteringsinriktat innehåll.

För banken medförde valet av Episerver en redaktörsstyrd bank som lätt kan anpassas och vidareutvecklas. Tack vare det kan internetbanken individanpassas. En annan positiv aspekt är att internetbanken kan integreras med andra interna system.

– Den största fördelen för Santander är att det är betydligt lättare att vidareutveckla och hantera internetbanken internt och på kortare tid, säger Peter Leijonspjuth, Manager Digital Channels på Santander Consumer Bank.

Utmaningar med att utveckla för bankmiljö

En stor utmaning i projektet var de höga säkerhetskraven som finns i bankmiljöer. Det krävdes ett annorlunda samarbete mellan back-end teamet, Episerver-teamet och Santander. Alla inblandade i projektet fick fokusera på hur man programmerar säkert i alla skiktlösningar och på hur man håller ett skarpt samarbete igenom ett helt projekt.

Förverkligad målbild

Funktioner som bland annat banköverföring, höja lån, korthantering och säkra meddelanden mellan banken och kunden ingick i den nya lösningen. Knowit tog fram ett nytt dynamiskt låneformulär för potentiella bankkunder där allting sker helt digitalt. Kunden kan då ansöka om lån, få besked, signera med BankID eller mobilt BankID och få pengarna direkt på kontot. Funktionerna försågs med mikrointeraktioner med ett hjälpsamt beteende som höjer användarupplevelsen.

– Det är enklare att utföra tjänster och teckna nya produkter vilket lockar till fler och nöjdare kunder. Projektet förverkligade målbilden som vi hade kring den nya internetbanken, säger Peter Leijonspjuth.


Peter Leijonspjuth, Head of Digital Channels på Santander Consumer Bank, ger sina bästa tips till företag som vill blir mer kundfokuserade och han delar även med sig av Santanders utmaningar att bli en modern bank. 

 

 Tips, se inspelat webinar när Peter berättar om Santanders digitala resa!

 

 

 


Implementerad av:

Premium partner
Certifierade utvecklare : 40

Partnerkontakt
Thomas Engström
thomas.engstrom@knowit.se

Partnerkontakt
Thomas Engström
thomas.engstrom@knowit.se