Apoteket bygger prisbelönt e-handel med Episerver Commerce

På nätet ligger apoteket.se steget före den övriga apoteksbranschen. Sedan flera år erbjuder Apoteket e-handel både för receptbelagda läkemedel och andra produkter och var även först med att erbjuda mobila beställningar. Men för att också kunna möta morgondagens krav valde företaget att bygga en helt ny e-handelsplattform med Episerver Commerce.

Ett mål som ända från början varit centralt för Apotekets e-handel är att göra det lättare för kunden att få tag i sin medicin. Många har långt till sitt närmaste apotek och e-handeln blir då en bekväm lösning. Det gäller också för alla som använder ovanliga mediciner som bara finns hos de största apoteken.

Även om Apoteket är den aktör som drivit utvecklingen i branschen, stod företaget inför en rad nya krav på sin e-handel. Det handlade om att anpassa sig till förändringar i omvärlden och av kundernas behov, framför allt genom bättre mobilanpassning, men också om kommersiella krav: att stärka Apotekets konkurrenskraft i digitala kanaler. Med tiden visade det sig svårt att möta denna utveckling med den befintliga lösningen för e-handel. Bristande funktionalitet gjorde utvecklingsarbetet allt tyngre.

Modern känsla och enkelt att använda

Satsningen på förnyelse började därför med att handla upp en ny, modern e-handelsplattform. Det gjordes en omfattande utvärdering där olika lösningar studerades. Valet föll på Episerver Commerce.

– Vi ville kunna jobba mer aktivt med försäljning. Episerver Commerce har starka och lättanvända verktyg för att hantera innehållet som underlättar det. Till exempel kan vi nu på ett enkelt sätt skapa attraktiva landningssidor i samband med kampanjer, säger Henrik Tingwall, försäljningschef E-handel på Apoteket.

Vid utvecklingen av sin e-handel har Apoteket lagt stor vikt vid det interna arbetet med sajten. Episerver ger ett bra stöd åt ambitionen att sprida redaktörskapet inom organisationen, bland annat så att de ansvariga för respektive område också själva kan uppdatera ”sina” delar av webben.

– Vi har haft en bra dialog med Episerver och uppskattar att de har en stark närvaro i Sverige. Vid komplexa lösningar är det viktigt att ha en snabb kanal till de som behärskar tekniken på djupet.

Årets e-handel/omnikanal 2015

Ett kvitto på att satsningen på förnyelse verkligen lyckades fick Apoteket genom priset som ”Årets e-handel/omnikanal” vid Retail Awards 2015. Juryn såg ”en visuellt och strukturellt behaglig webbshop, fullkomligt mobilanpassad och med väl fungerande sociala medier. Kunden bjuds på möjligheten att välja mellan flera betalningssätt och leveranssätt”.

I dag svarar mobila enheter för över hälften av trafiken till Apoteket.se, och fortsätter att öka, även om konverteringsgraden för mobila besökare är lägre. Förhoppningen är att bättre mobila betalningslösningar ska driva fram en utjämning.

Apoteket har också varit tidigt ute med att knyta ihop e-handeln med de fysiska butikerna. Det är redan populärt att beställa sina varor på nätet och hämta ut på apoteket och framöver kan vi förvänta oss fler smarta och spännande sätt att integrera e-handeln med Apotekets verksamhet över hela landet.

 

 

 

Lär dig mer

Se hur Episerver Commerce hjälper dig att skapa affärsnytta och engagemang.

Se demo nu ↓

 


Besök webbsidan

https://www.apoteket.se

Implementerad av:

Premium partner
Certifierade utvecklare : 24

Partnerkontakt
Mats Saxer
mats.saxer@valtech.se

Partnerkontakt
Mats Saxer
mats.saxer@valtech.se


 

Se Episerver Commerce i praktiken!