Tekniska verken höjer produktiviteten och ökar försäljningen med sin nya webb

Stockholm, 10 mars 2016

För det kommunalägda energibolaget Tekniska verken är de strategiska målen för verksamheten helt beroende av digitaliseringen. En viktig del i deras digitala resa var att investera i en stabil webbplattform som möter kundernas alltmer ökade krav på tillgänglighet, personalisering och användarvänlighet.

Tekniska verkens webb i olika skärmarFör det kommunalägda energibolaget Tekniska verken är de strategiska målen för verksamheten helt beroende av digitaliseringen. En viktig del i deras digitala resa var att investera i en stabil webbplattform som möter kundernas alltmer ökade krav på tillgänglighet, personalisering och användarvänlighet. Med hjälp av en ny plattform från Episerver har de nu gått från att ha en traditionell informationswebb till en personaliserad och inspirerande servicewebb som skapar engagemang. Och driver affärerna framåt.

Målet var en modern och responsiv webbplats som ska fungera som central knutpunkt för den digitala kommunikationen och samla alla digitala touch points.

- Utan digitalisering kan vi inte uppfylla de krav våra kunder och övriga intressenter ställer på oss och det är en förutsättning för att vi ska nå vår vision att bli världens mest resurseffektiva region – det är i allra hösta grad en affärskritisk fråga. Vi såg ett ökat behov från verksamheten och kunderna att automatisera processer, personalisera och möjliggöra självservicetjänster för att finnas tillgängliga i dagens 24-7 samhälle. Så vi gjorde ett omtag – såg till att webben harmoniserade med vår grafiska profil, anpassade oss efter kundernas behov och beteende och skapade en mer funktionell och mobilanpassad webbplats med avancerade sökfunktioner, säger Magdalena Green,
ansvarig sociala och digitala medier på Tekniska verken.

Det stora utbudet av tjänster kräver en omfattande och välfungerande sökfunktion. Därför har den fått en central plats på startsidan. Andra uppskattade funktioner är automatisering av processer och arbetssätt, nya affärsmodeller, marknadsföring och kundkommunikation.

- Vi har optimerat sökfunktionen för kunden så att det passar alla våra besökares ordval  exempelvis så kommer man till våra återvinningscentraler även om man söker på soptipp. Våra medarbetare hittas också genom sökfunktionen, de är autogenerade från vår personalkatalog så att kontaktuppgifterna alltid är korrekta. För att kunna ge våra kunder en samlad ingång så har vi integrerat alla våra digitala tjänster i den nya plattformen, till exempel Mynewsdesk, driftinformation och rekryteringsverktyg. Vi har även integrerat vårt FAQ-system så man lätt ska kunna söka bland tidigare ställda frågor – det blir ett levande diskussionsforum med hög transparens som stämmer väl överens med den öppna kunddialog vi vill ha. Dessutom avlastar det vår telefonväxel. En chattfunktion har skapats för att vi ska kunna vara lättillgängliga för våra kunder och ge en mer personlig upplevelse på webbplatsen, säger Magdalena Green.

Även sociala kanaler såsom Facebook, Instagram och Twitter får en viktig funktion- där skapas intressant och aktuellt innehåll som sedan integreras på nya webbplatsen istället för i ett traditionellt nyhetsflöde.

- För att komma in i våra kunders vardagsrum arbetar vi mycket med våra sociala kanaler. Självklart är det också lätt att dela innehåll från vår webbplats. Genom Instagram lyfter vi in användargenerade bilder från kunder och medarbetare för att visa att vi är en del i kundernas vardag. Och vi anpassar innehåll efter kanal och målgrupp. Ett exempel är att vi arbetade med Snapchat när vi hade ett event med gymnasieungdomar, säger Magdalena Green.

I dag har Tekniska verken en webbplats med flera smarta funktioner som dessutom går att utveckla vidare i framtiden. Man kan redan nu se märkbara effektivitetsförbättringar.

- Vi är jättenöjda. I dag har vi en användarvänlig och funktionell plattform som frigör resurser och ökar både produktivitet och försäljning. Genom att automatisera vår flyttanmälan så spar vi mycket tid hos kundservice och förenklar för kunden. I flytten har vi också lagt till att man automatiskt kan teckna elavtal vilket bara kunde ske via telefon innan. Det ger oss ytterligare en säljkanal- också det ett viktigt mål i vårt digitaliseringsarbete. Information om våra öppettider på våra återvinningscentraler är också automatiserade via webben vilket både spar tid och eliminerar risken för fel genom den mänskliga faktorn. Snart kommer våra kunder också kunna logga in på webben och då vet vi precis vilka tjänster de använder från oss och vad vi mer kan erbjuda. En lägenhetskund har helt andra behov jämfört med en villakund eller företagskund. Med hjälp av inloggningen kan vi då även ge personlig driftinformation och förbrukningsdata. Digitalisering är en pågående process där utveckling av nya funktioner sker kontinuerligt, avslutar Magdalena Green.

Om Tekniska verken

Tekniska verken är en del av 260 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg.

För mer information kontakta:

Jenny Westerberg, marknadschef Sverige, 0701-407140, jenny.westerberg@episerver.com


Om Episerver

Episerver kopplar samman e-handel och digital marknadsföring för att hjälpa företag skapa unika kundupplevelser som genererar affärsresultat. Episervers Digital Experience Cloud kombinerar innehåll, e-handel och marknadsföring i flera kanaler för att stödja strategisk kommunikation på nätet, från avancerad optimering, skapande och hantering av leads, till konvertering och försäljning. Med ett etablerat partnernätverk och ekosystem för digitala upplevelser, gör Episerver det möjligt för digitala ledare att anamma digitalt transformerande strategier för att leverera enastående upplevelser för sina kunder. Episerver grundades 1994 och har kontor i USA, Sverige, Danmark, Norge, Finland, Nederländerna, Sydafrika, Australien, Singapore, Spanien, Förenade Arabemiraten och Storbritannien.