Svenska e-handelssajter bra på mix av innehåll och sälj

Stockholm, 4 juni

Flera av Sveriges största e-handelsplatser står sig bra i internationell konkurrens när det gäller att erbjuda kunderna en bra helhetsupplevelse, med en väl avvägd mix av nytta, nöje och näthandel.

Det visar analysen ”The Commerce & Content Maturity Index”, som Episerver har gjort av ledande e-handels­platser i Stor­britannien, Benelux-länderna och Sverige.

Fem av de mest framträdande e-handelsplatserna i olika delar av Europa detaljgranskades. Sajterna utvärderades efter sex olika kriterier, bland annat i vilken utsträckning som de erbjuder innehåll utöver de rena sälj­funk­tionerna, hur e-handels­funktionerna balanseras med övrigt innehåll, hur väl sajten speglar före­tagets varumärke samt integrationen med sociala medier. Max­poängen var 72 poäng (12 poäng per kategori).

De svenska sajter som ingick i analysen var ikea.com, hm.com, netonet.se, nelly.com och adlibris.com. Nelly.com placerade sig med 63 av 72 möjliga poäng som den tredje bästa e-handelssajten i hela under­sökningen, med höga poäng i nästan alla delkategorier. H&M kom på fjärde plats med 58 poäng, följd av Ikea med 57 poäng.

Screenshot på sajter som var med i undersökningen

Den brittiska hemmafixarsajten B&Q (diy.com) tog ohotad förstaplatsen i ”The Commerce & Content Maturity Index”. Sajten fick full pott i nästan alla kategorier och sammanlagt 70 av 72 poäng. Mängder av nyttigt innehåll som dessutom är lätt att hitta, tillsammans med bland annat en tät integration med sociala medier gav de höga poängen till B&Q. På andra plats kom den holländska sajten Keymusic (www.keymusic.nl) med 67 poäng.

En komplett sam­manställning av ”The Commerce & Content Maturity Index” finns här.

Jenny Westerberg, presskontakt Episerver, 070-140 71 40, jenny.westerberg@Episerver.com

Placering

www.lastminute.com

Netonnet

www.netonnet.com

Episerver kopplar samman e-handel och digital marknadsföring för att hjälpa företag skapa unika kundupplevelser som genererar affärsresultat. Episervers Digital Experience Cloud kombinerar innehåll, e-handel och marknadsföring i flera kanaler för att stödja strategisk kommunikation på nätet, från avancerad optimering, skapande och hantering av leads, till konvertering och försäljning.

Med ett etablerat partnernätverk och ekosystem för digitala upplevelser, gör Episerver det möjligt för digitala ledare att anamma digitalt transformerande strategier för att leverera enastående upplevelser för sina kunder. Episerver grundades 1994 och har kontor i USA, Sverige, Danmark, Norge, Finland, Nederländerna, Sydafrika, Australien, Singapore, Spanien, Förenade Arabemiraten och Storbritannien.