Episerver ohotat största publiceringsverktyget för webben

Stockholm, 8 maj 2104

Nästan hälften av de svenska webbplatserna produceras med det svenska publicerings-verktyget Episerver. Det framgår av företaget Web Service Awards senaste trendrapport ”Hur mår Sveriges webbplatser?”.

Episerver CMS multikanalMed en marknadsandel på 46 procent är Episerver drygt fyra gånger större än sin närmaste konkurrent.

Ända sedan den första trendrapporten kom 2009 har Episerver varit det ojämförligt vanliga-ste publiceringsverktyget för svenska webbplatser. Marknadsandelen har under denna tid dessutom ökat från 32 till 46 procent. Den närmaste konkurrenten Sitevision har 11 procent av webbmarknaden.

En annan tydlig trend i rapporten är att andelen egenutvecklade verktyg har sjunkit kraftigt, från 19 procent 2009 till endast fyra procent i året undersökning.

Enligt rapporten är Episerver det klart största publiceringsverktyget inom alla olika typer av organisationer. Den starkaste ställningen är inom offentlig sektor och organisationer men även inom företag dominerar Episervers verktyg.

Episerver ligger också i topp när det gäller hur nöjda användarna är med sitt publiceringsverktyg.

Mer om Web Service Awards rapport finns på http://www.webserviceaward.com/responsiv-design-ar-arets-webbtrend

Jenny Westerberg, marknadschef Sverige, 070-140 71 40, jenny.westerberg@Episerver.com

Episerver kopplar samman e-handel och digital marknadsföring för att hjälpa företag skapa unika kundupplevelser som genererar affärsresultat. Episervers plattform kombinerar innehåll,e-handel och marknadsföring i flera kanaler för att stödja strategisk kommunikation på nätet, från avancerad optimering, skapandet och hantering av leads, till konvertering och försäljning.

Lär dig mer

Se hur Episerver CMS 7 kan hjälpa dig att skapa engagerande och givande onlineupplevelser.

Se demo nu ↓

Se Episerver i praktiken!

Fyll i dina kontaktuppgifter så får du se en inspelad video som visar Episervers mjukvara.