Episerver och Valtech tar Köpenhamns flygplats nya webb till molnet

Stockholm, 29 mars 2016

Episerver och Valtech tar Köpenhamns flygplats nya webb till molnet och skapar en ny branschstandard för innovativa digitala lösningar.

Köpenhamns flygplats nya webb bygger på Episervers molntjänst Episerver Digital Experience Cloud™ tillsammans med teknologi från InRiver och har implementerats av Valtech. I webblösningen ingår både cph.dk och shop.cph.dk och den har en användarvänlig design och finns i en engelsk och dansk version. Webbplatsen erbjuder en mängd funktioner för resenärerna som exempelvis möjlighet att förbeställa i taxfreebutiker, få tillgång till information om flyg och annan reseinformation, söka och boka parkering och transfer på flygplatsen, få information om medlemsloungen CPH Advantage samt se specialerbjudanden – allt med en enkel inloggning. Dessutom erbjuder webben resenärerna information om flygplatsens utbud av butiker och restauranger.

På Köpenhamn flygplats står 50% av butikshandeln för intäkterna. När de nu väljer att stärka sin e-handelsnärvaro inom taxfreeshopping kan resenärerna beställa hemifrån på nätet och hämta och betala i butik, vilket uppmuntrar resenärerna att handla och planera sina inköp i förväg.

Den nya lösningen är skalbar inför framtiden och stödjer flygplatsens framtida och kommande digitala planer för exempelvis virtuell verklighet, beacons och smart reklam via teknologi för ansiktsigenkänning samt personliga erbjudanden.

- Köpenhamns flygplats är en föregångare när det kommer till att definiera nästa generations digitala upplevelse för dagens resenärer. I den digitala eran innebär att 'känna sin kund' att veta exakt vem som behöver vad och när. Med utgångspunkt från Episervers teknologi har Köpenhamns flygplats kunnat skapa en smidig och personlig multikanallösning som vi ser som ett innovativt riktmärke för framtidens flygplatser, säger Jakob Bartholdy, Senior Digital Business Manager på Episerver.

- Vi lever i den uppkopplade resenärens tid där den digitala tekniken förändrar reseupplevelsen, och flygplatser har möjlighet att utarbeta nya sätt att interagera och kommunicera med sina resenärer. Köpenhamns flygplats strategi är att se till att passagerarna har kontroll över sin resa genom hela flygplatsen och kan koppla upp sig mot kanaler och information som uppfyller deras behov. Detta har skapat en helt ny och bättre reseupplevelse för resenärerna, säger Søren Thingholm, Business Director, Retail & Commerce på Valtech.

Om Episerver
Episerver kopplar samman e-handel och digital marknadsföring för att hjälpa företag skapa unika kundupplevelser som genererar affärsresultat. Episervers Digital Experience Cloud kombinerar innehåll, e-handel och marknadsföring i flera kanaler för att stödja strategisk kommunikation på nätet, från avancerad optimering, skapande och hantering av leads, till konvertering och försäljning. Med ett etablerat partnernätverk och ekosystem för digitala upplevelser, gör Episerver det möjligt för digitala ledare att anamma digitalt transformerande strategier för att leverera enastående upplevelser för sina kunder. Episerver grundades 1994 och har kontor i USA, Sverige, Danmark, Norge, Finland, Nederländerna, Sydafrika, Australien, Singapore, Spanien, Förenade Arabemiraten och Storbritannien.

Om Valtech
Valtech är en digital partner som förenar kreativitet, teknik och lättrörliga arbetssätt.
Vi brinner för att skapa nya digitala tjänster och upplevelser som gör livet enklare. Och din affär mer lönsam. I grund och botten är vi ett teknikbolag. Kod och programmering finns i vårt dna. Men det gör också design, kommunikation och affärs- förståelse. Oavsett om vår uppgift är att bygga en komplicerad teknisk plattform eller att skapa en engagerande upplevelse, har vi samma mål: Att tillföra något värdefullt både för användaren och för din verksamhet.
Därför heter vi Valtech – value through technology. Som digital fullservicebyrå har vi förmågan att hjälpa dig som kund från ax till limpa. Det vill säga från strategi och digital transformation till färdig lösning och förvaltning. För att ro i land våra projekt har vi en väl utvecklad designprocess och utvecklingsmetodik som hjälper oss och våra kunder att säkerställa en tiptop leverans. Vår storlek gör det även möjligt för oss att anpassa teamens storlek och kompetens utifrån de utmaningar som ska lösas.

För ytterligare information:

Jenny Westerberg
Marknadschef Sverige
+46 701-407140, jenny.westerberg@episerver.com

Maria Brunckhorst Schmidt
Marketing Manager, Valtech
+45 30 16 28 14
Maria.schmidt@valtech.com