”Digital Ninety-Nines” uppmärksammar kvinnors arbete i teknikbranschen

Stockholm, 8 mars

På den internationella kvinnodagen lanserar Episerver ”Digital Ninety-Nines”, en kampanj som belyser kvinnors arbete inom IT, digital marknadsföring och teknik.

Kampanjen är uppkallad efter den internationella organisation för kvinnliga piloter, "The Ninety-Nines", som grundades av Amelia Earhart 1929. "Digtial Ninety-Nines" innefattar bidrag från och intervjuer med uppmärksammade kvinnor på bland annat Microsoft, IBM, Electrolux, Provasi Capital och Episerver.

Innehållet i "Digital Ninety-Nines" finns på episerver.com/digital99s och består av en rad podcasts med ledande kvinnor inom digital marknadsföring, IT och teknik. Serien startar med en intervju med Heather Hanson, Global Head of Marketing Technology på Electrolux, som beskriver hur hon gått från en traditionell IT-roll till en global digital marknadsföringsposition. Denna följs av en podcast med Laura Hood, VP of Product Marketing på IBM Marketing Cloud, där hon delar med sig av sina erfarenheter inom datavetenskap, mjukvaruutveckling och produktkommunikation.

Initativet fortsätter under hela mars månad, och podcastavsnitten finns tillgängliga för nedladdning på iTunes, Soundcloud och YouTube, samt på Episervers webbplats.

– Under mer än tjugo år inom digital marknadsföring och IT har Episerver sett snabba förändringar inom teknikområdet. Men, det finns en förändring som behöver gå snabbare ändå och det är inkluderandet av fler kvinnor på ledande positioner inom IT och teknik, säger Jessica Fardin, Senior Marketing Director på Episerver.

– Kvinnor utgör endast 11% av teknikjobben inom EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika) – och siffran är ännu lägre för ledande befattningar – så vi använder årets internationella kvinnodag som ett sätt att öka medvetenheten om den centrala roll kvinnor kan spela inom digital marknadsföring och IT. Amelia Earhart brann för pionjärerna inom luftfarten och kampanjen "Digital Ninety-Nines" lanseras i hennes anda genom att belysa det betydande arbete som utförs i vår bransch. Men istället för att fokusera på specifika genusfrågor koncentreras vår kampanj till att använda kvinnliga experters synpunkter och erfarenheter för att inspirera marknadsförare och bidra med nya insikter, avslutar Jessica Fardin.
För ytterligare information eller för att få tillgång till de senaste intervjuerna och innehållet i "Digital Ninety-Nines", besök episerver.com/digital99s. För information om hur du kan engagera dig i internationella kvinnodagen 2016, besök http://www.internationalwomensday.com/

-----

För ytterligare information kontakta:
Jenny Westerberg, marknadschef Sverige Episerver, +46 70 140 71 40 jenny.westerberg@episerver.