Episerver inför helt ny releasestrategi – uppdaterar varje vecka

Stockholm, 18 augusti

Nu ställer Episerver om sin releasestrategi. Istället för de tidigare stora lanseringarna med nya versioner av företagets e-handels- och CMS-system, kommer Episerver nu att släppa uppdateringar i stort sett varje vecka.

Per Ivansson, CTO EpiserverDen nya strategin innebär att nya funktioner eller andra förbättringar blir tillgängliga för kunderna så fort de är färdiga. Därmed slipper de vänta uppemot ett år till nästa version.

Version 7.5 av Episerver CMS och Episerver Commerce, som släpptes i början av året, är därför den sista stora lanseringen enligt det mer traditionella sättet att utveckla produkter. I fortsättningen kommer nya uppdateringar att finnas nedladdningsbara praktiskt taget varje vecka. Det kan då röra sig om allt från nya funktioner till bugg­fixar.

Marknaden för e-handel och digital marknadsföring utvecklas hela tiden, vilket medför att förväntningarna från kunder och partners hela tiden skruvas upp.  Det är därför ett naturligt steg för ett innovativt programvaruföretag att anamma en agil utvecklingsprocess som ser till att produkter och tjänster tillför kundnytta så snabbt som möjligt. Det blir en realitet med den nya releasestrategin.

– Det här är ett svar på kundernas önskemål om att snabbare få tillgång till nya funktioner alltefter de är klara, vilket skapar ett tydligt kundvärde. Det innebär också att vi kan få en direkt återkoppling från användarna, som därmed enklare kan påverka den fort­satta utveck­lingen av våra produkter, säger Per Ivansson som är utvecklingsansvarig på Episerver.

– Den nya releasestrategin är också ett naturligt nästa steg i sättet att hantera den fort­löpande produktutvecklingen, eftersom vi har en affärsdriven syn på vår utveckling. Det här ger oss möjlighet att öka innovationstakten, prova vad marknaden vill ha och fatta beslut direkt om vi vilka lösningar som vi ska satsa mer på. Förändringen är nödvändig för att vi ska fortsätta att vara snabbrörliga och jag är nöjd med att vi har gjort den här investeringen i organisationen. Det gör att vi kan leva upp till de förväntningar som våra kunder och partners har på ett modernt programvaruföretag, fortsätter Per Ivansson.

Jenny Westerberg, marknadschef Sverige, 070-140 71 40, jenny.westerberg@Episerver.com

Episerver kopplar samman e-handel och digital marknadsföring för att hjälpa företag skapa unika kundupplevelser som genererar affärsresultat. Episervers plattform kombinerar innehåll,e-handel och marknadsföring i flera kanaler för att stödja strategisk kommunikation på nätet, från avancerad optimering, skapandet och hantering av leads, till konvertering och försäljning.