Reed Business Information Nederländerna satsar digitalt med Episerver

En bättre upplevelse för besökarna och dessutom ökade intäkter. Det blev resultatet när det globala förlaget Reed Business Information (RBI) bytte publiceringsplattform till svenska Episerver CMS för sin digitala närvaro i Nederländerna.

RBI valde svenska Episerver CMS som bas för en storsatsning på de viktigaste fack- och populärtidskrifternas sajter i Nederländerna. Migreringen av de första 25 publikationerna till den nya plattformen har varit snabb. B2C-sajten Elsevier var t ex i full drift på bara sju veckor till en femtedel av kostnaden jämfört med tidigare projekt, som kunde ta mer än ett år att slutföra.

Valet av Episerver CMS har gjort att RBI kunnat förbättra kundupplevelsen och ökat engage­manget för förlagets viktigaste titlar. Antalet prenumerationer har också ökat, eftersom RBIs eget marknadsteam snabbt och enkelt kan skapa kampanjer med relevant och målgruppsanpassat innehåll.

Stora facktidskrifter som Farmers Weekly har nu t ex 35 000 registrerade besökare som betalar för att få tillgång till utökat innehåll varje månad. Och optimeringsfunktionerna i Episerver CMS gjorde att sajten Elsevier.nl med en enkel ändring av hur innehållet presen­terades både öka den tid som besökarna ägnade åt sajten och tiden för läsning av artiklarna med 25 procent.

Det ökande antalet konverteringar och användarnas engagemang har spelat en viktig roll för att öka RBIs reklamintäkter. Många stora reklamköpare återvänder numera till RBI Netherlands som ett resultat av arbetet med att leverera bra innehåll. Valet av Episerver CMS har också gjort det möjligt att göra alla sajter responsiva, dvs de fungerar lika bra på en dator som på surfplattan eller i mobilen, vilket var av stor vikt eftersom en fjärdedel av besökarna kommer in via en surfplatta.

– Episerver CMS är en väldigt skalbar och flexibel plattform som är idealisk för ett stort förlag som vårt. Förmågan att leverera ett bra innehåll är kärnan i vår verksamhet. Med Episerver CMS säkerställer vi vår ställning som föregångare i branschen, genom att leverera personligt anpassat och optimerat innehåll som både engagerar användarna och stödjer våra marknadsföringsaktiviteter. Vi har säkrat en affärskritisk del i vår affärsstrategi med en skalbar plattform som stödjer våra tillväxtplaner, säger Koenraad Bruins, Head of Business Product Development Communities på Reed Business Media Netherlands.

Nyligen nominerades RBI Netherlands till Dutch Interactive Awards inom kategorin "Bästa B2B-plattform".

Jenny Westerberg, marknadschef Sverige , 0701-407140, jenny.westerberg@episerver.com

Episerver kopplar samman e-handel och digital marknadsföring för att hjälpa företag skapa unika kundupplevelser som genererar affärsresultat. Episervers plattform kombinerar innehåll, e-handel och marknadsföring i flera kanaler för att stödja strategisk kommunikation på nätet, från avancerad optimering, skapandet och hantering av leads, till konvertering och försäljning.