Episerver slår rekord under 2012 med ökade intäkter från e-handelslösningar

Stockholm 29 januari, 2013 -- Episerver meddelar idag att 2012 blev ett rekordår. Den totala försäljningen av nya licenser ökade med 20 procent jämfört med förgående år och intäkterna från e-handelslicenser ökade med hela 163 procent. USA-satsningen gav gott resultat med en intäktsökning på hela 98 procent. Under 2013 satsar Episerver för att  fortsätta att ta marknadsandelar och öka tillväxten på den viktiga USA marknaden och har därför tillsatt Marty Leamy som ny VD för Episerver USA. Leamy kommer närmast som VD från Orc Software i USA och har 25 års erfarenhet av mjukvaruförsäljning.

Episervers expansion inom e-handel drivs av att både befintliga Episerver CMS kunder samt nya kunder använder plattformen och investerar online för att tillhandahålla en bra upplevelse för sina kunder och  att realisera sin onlinestrategi.  Kunder som Intersport, Electrolux, Hallmark Cards och Coop har använt Episervers plattform för att leverera en personlig kundupplevelse som skapar ökade konverteringar och förbättrat engagemang. Ledande varumärken såsom Fritidsresor, Skistar och SF Anytime använder plattformen för att hantera innehåll och sociala sajter som fungerar på alla skärmar och i alla kanaler, och kan därmed kommunicera mer effektivt med sina kunder.

Episerver fortsätter att på ett innovativt sätt koppla samman e-handel och digital marknadsföring. Under 2012 lanserades  Episerver 7 CMS, som ger marknadsförare möjlighet att skapa enhetliga kundupplevelser på alla typer av skärmar. Plattformen medför att användarna kan skapa en meningsfull kundupplevelse oavsett i vilken kanal de möter kunden, utöka sin verksamhet till flera försäljningskanaler samt analysera kundernas beteende och automatiskt anpassa innehållet baserat på det beteendet.

Under 2012 utökade Episerver både personalstyrkan och antalet kontor genom förvärvet av Mediachase. Förvärvet medförde förbättringar av e-handelserbjudandet och möjlighet att säkerställa att plattformen kan möta de krav som finns på marknaden idag. Ytterligare ett strategiskt förvärv genomfördes i form av 200OK, vilket utökade produktportföljen med nya möjligheter inom avancerad sök och big data lösningar. Episerver har ökat sin satsning på produktutveckling sedan 2011 och investerar för närvarande 16 procent av sin försäljning i produktutveckling. Idag finns Episerver i fler än 11 regioner och har över 630 partners globalt.

För mer information:

Maria Wasing, Global Marknadschef , Episerver
Tel: +46 73 852 17 52
maria.wasing@Episerver.com

Episerver kopplar samman e-handel och digital marknadsföring för att hjälpa företag skapa unika kundupplevelser som genererar affärsresultat. Episervers plattform kombinerar innehåll, e-handel och marknadsföring i flera kanaler för att stödja strategisk kommunikation på nätet, från avancerad optimering, skapandet och hantering av leads, till konvertering och försäljning.