E-handelns framtid är social

För att överleva som e-handlare gäller det att ha något alldeles extra. Svenska e-handelsgiganten Lyko satsar på sociala funktioner.

Svenska Lyko är en riktig framgångssaga - från noll till 632 miljoner i omsättning på mindre än tio år. Företaget grundades av Rickard Lyko, som började sälja hårvårdsprodukter på nätet i liten skala 2008. Verksamheten växte i rask takt och på lyko.se finns det idag över 40 000 produkter från 1000 varumärken inom hårvård och skönhet, och företaget driver även fysiska butiker och frisersalonger. Ungefär halva affären ligger online, och halva offline.

Lyko.se - Prisbelönt sajt

I höstas lanserades femte generationen av webbplatsen, som liksom de två tidigare bygger på Episerver, och vann pris för både bästa e-handel och publikens pris för bästa sajt på Episerver Awards Nordic 2016. Men den stora utmaningen framöver är inte teknisk, menar Rickard Lyko. 

- Idag är det relativt lätt att ha en sajt som ser bra ut och funkar bra. Utmaningen är att kommunicera till kunderna varför de ska handla av just oss, säger han.

Användargenererat innehåll viktigt

För att driva trafik till webben och stärka varumärket producerar Lyko mycket eget innehåll, som videos och tidningen Lyko Magazine. Men det räcker inte på sikt, och kräver en hel del resurser. Nästa steg är därför att satsa på användargenererat innehåll, och bygga en social plattform kring produkterna. Redan idag kan kunderna kommentera, recensera, och ställa frågor till kundtjänst vid varje produkt. Målet är att bli det naturliga valet för sökning av skönhetsprodukter.

- Precis som du börjar söka information om produkter hos Amazon i USA ska du börja söka hos oss, säger Rickard Lyko.

Personalisering + socialt = sant

Nästa steg är personliga flöden, där kunderna väljer vilka sorts produkter de vill följa och vilka vänner de vill ha. Men ambitionen är inte att bli ett nytt Facebook, utan att fylla ett tomrum som Lyko anser sig kunna fylla bättre än andra sociala medier.

- Vi tror till exempel att många frisörer och hudterapeuter kommer skapa material hos oss för att marknadsföra sig själva, säger Rickard Lyko.

Om Lykos webblösning

I höstas uppgraderade Lyko från Episerver 7.0 till 9.0.

Den nya webbplatsen har en speciallösning där en stor del av innehållet genereras på servern och besökta sidor cachas i webbläsaren. Det gör webbplatsen mycket snabb. Resultatet har blivit att kunderna kollar på 40 procent fler sidor per session, och under den stora readagen Cyber Monday 2016 låg serverns svarstider 90 procent lägre än året innan.

Eftersom 46 procent av köpen görs via smartphone har Lyko sett till att göra webbplatsen helt responsiv, och den ser likadan ut på mobil och desktop.

”Våra fysiska butiker stärker vårt varumärke på nätet, och tvärt om. Många surfar först och köper sedan i butik”

Rickard Lyko, Grundare, Lyko

Besök webbsidan

www.lyko.se

Implementerad av:

Premium partner
Certifierade utvecklare : 50

Partnerkontakt
Patrik Sundquist
patrik.sundquist@avensia.com

Partnerkontakt
Patrik Sundquist
patrik.sundquist@avensia.com