Ökad konvertering och nöjdare besökare är resultatet av Lyko Hairs nya webb

Lyko Hairs nya webb tar hand om deras besökare oavsett kanal. De har fått mycket beröm för en enkel och snabb webbshop. Den nya sökfunktionen är den enskilda funktion som har ökat konverteringsgraden mest.

Frågor till Rickard Lyko, VD och André Ihlar, Marknadsansvarig på Lyko AB

1. Nu efter att den nya sajten är lanserad, hur har kundresponsen varit?
Designen är idag mycket bättre än tidigare och responsen har varit mycket positiv. Vi har fått beröm för en enkel och snabb webbshop. Mobilbesökarna kan nu tas om hand på ett mycket bättre.

2. Hur har besökarnas beteende ändrats med den nya sajten?
Vi hade gränssnittet mot kunderna i fokus och idag hittar besökarna enklare bland de produkter de vill beställa i Lykos stora produkterbjudande ("Vi har drygt 400 rosa nagellack").

3. Vilken förändring på sajten är det som främst ökat er konverteringsgrad?

Sökfunktionen av Lykos produkterbjudanden som hjälper kunderna att filtrera sina sökningar som annars genererar många svar. Sökmotormässigt har den nya plattformen också varit ett lyft. Sajten är renare och klättrade på någon dag efter lanseringen i ranking. Vi har lagt en hel del tid på att få det rätt. Vi planerar nu också för att kunna köra A-B testning.

Skräddarsydd och mobilanpassad webb

Lyko.se hade sedan tidigare en e-handelsplattform från en annan leverantör. Det var en standardplattform med olika moduler, varav man inte använde alla och vissa inte var tillräckligt bra. Det betydde att man betalade för funktioner man inte använde. Beslutet blev att byta plattform till en skräddarsydd lösning, som också var mobilanpassad. Plattformen skulle dessutom vara möjlig att bygga ut i takt med att bolaget expanderade på nya marknader. Lyko hade också behov av att skapa en bättre ordning för innehållet på sajten.

Extrem trafik och 500 nya ordrar per dag 

Efter en upphandlingsrunda där Lyko tittade på flera möjliga leverantörer, föll valet på Avensia som teknikpartner. "Efter rekommendation från Avensia föll valet till slut på Episerver Commerce som teknisk plattform och det kändes bra att ha en stor och välkänd produkt i ryggen för den nya e-handelslösningen", säger Rickard Lyko, vd på Lyko.

Arbetet under de sex månaderna från workshop till att den nya sajten gick live skedde stegvis. Den nya designen är responsiv för att klara alla olika typer av plattformar som kunderna använder. "Vi har inte resurser att sköta olika sajter för olika kanaler. Vi förändrar också innehållet på sajten dagligen i olika kampanjer där vi byter ut bilder och produkter. För att skapa bättre relevans i för användarna använder den nya sajten Apptus. Gränssnittet mot kunden har hela tiden varit i fokus och systemet behövde klara extrem trafik, uppåt 5000 nya order per dag", säger André Ihlar, marknadsansvarig och projektledare för den nya sajten på Lyko.

Om Lyko

Lyko.se ingår i hårvårdsföretaget Lyko Hair AB som bedriver frisörsalonger i Dala-Järna samt Stockholm. Lyko.se bedriver e-handel med skönhets- och hårvårdsprodukter med kunder i Sverige, Danmark, Norge, Finland samt även från övriga EU-länder. Totalt jobbar cirka 60 personer inom gruppen Lyko Hair.

 

 

 

Lär dig mer

Se hur Episerver CMS 7 kan hjälpa dig att skapa engagerande och givande onlineupplevelser.

Se demo nu ↓

 


Besök webbsidan

www.lyko.se

Implementerad av:

Premium partner
Certifierade utvecklare : 34

Partnerkontakt
patrik sundquist
patrik.sundquist@avensia.com

Partnerkontakt
patrik sundquist
patrik.sundquist@avensia.com


 

Se Episerver Commerce i praktiken!