Den sammanhängande kundresan

Världens bästa omnikanalsupplevelse. Det är ambitionen hos möbeltillverkaren Bolia. Därför har Bolia utvecklat en e-handelsplattform som ger kunderna en unik shoppingupplevelse och som inkluderar B2B, B2C och sitt butikssystem i en och samma lösning. Nyckelordet bakom lösningen är unfied commerce.

Bolia vill erbjuda sina kunder en sammanhängande kundresa, oavsett kanal. Utmaningen för Bolia är att de har en komplex verksamhet med närmare 350.000 produktvarianter, försäljning för både B2B och B2C, fysiska butiker samt ett brett utbud av flera språk och marknader.

För att kunna skapa en personlig kundupplevelse måste Bolia känna varje kund. För att kunna bemästra detta rekommenderade Vertica att man skulle följa principerna för unified commerce.  Här handlar det om att ge kunderna en enhetlig upplevelse i alla kanaler, precis som vi känner igen från begreppet omnikanal, men unified commerce tar det ett steg längre.  

Data är nyckeln

Nyckeln till att lyckas med unified commerce och kunna leverera den optimala kundupplevelsen är insamling, bearbetning och användning av data. Detta innebär att fysiska butiker, mobila applikationer och webbplatser är samlade i en cloudbaserad lösning, som gör att detaljhandeln alltid kan vara uppdaterade med kunskap om kunder och därmed kan Bolia agera utefter detta i interaktion med kunder, oavsett när och var de väljer att ta kontakt med dig.

Tre i en

För Bolia är det viktigt att ha en e-handelslösning som är flexibel och responsiv så den fungerar optimalt både på stationära och mobila enheter samt även möter Bolias höga krav för hantering av bilder och video.  All försäljning hos Bolia utgår från deras webbplats – även i fysiska butiker. Här är personalen utrustade med iPads så att de hela tiden har Bolia.com nära till hands och kan ge kunden en översikt av sortimentet. Lösningen stödjer alla affärsprocesser inklusive inköp, försäljning och logistik. 

Ett enda Bolia

Bolia erbjuder sina kunder samma digitala lösning oavsett vartifrån du surfar. Det är alltså samma butik som kunden ser när hen surfar hemma på sin iPad som när hen besöker någon av Bolias butiker och browsar igenom produktsortimentet i butiken på deras iPads. Detta skapar igenkänning samt ger kunden en bra, enkel överblick. 

Efter att kunden lämnat butiken kan expediten skicka kunden ett e-postmeddelande med en kundvagn som innehåller produkter som de tillsammans har diskuterat. Nu kan kunden sitta hemma i sin soffa och bläddra bland produkterna - och med ett par klick kan kunden enkelt välja att placera en order på en eller flera av de produkter som ligger i kundvagnen. Detta gör det enkelt för kunden att slutföra ett köp.

På det sätter klarar Bolia att förvandla ett besök i en fysisk butik till försäljning i sin webshop och hela 30% av Bolias intäkter är till följd av de e-posterbjudanden som butiken skickar ut, där kunden har möjlighet att acceptera sin kundvagn hemma i lugn och ro.

När ett köp är klart, följer Bolia upp med personliga filmer där kunderna kan se de produkter som hen har köpt. Detta gör att Bolia säkerställer optimal förbindelse mellan alla beröringspunkter med kunder både före, under och efter en försäljning.

Som kund hos Bolia får du en unik kundupplevelse för alla sinnen. Bolia har sin egen identitet i allt från en unik signaturdoft, som sin egen musikkanal på Soundcloud i sina butiker samt ett unikt, visuellt uttryck på webshopen.

 

Flexibel frontend

Bolia utkommer varje år med ett antal nya kollektioner, och det ska deras webshop reflektera. Därför växlar Bolia.com visuella uttryck varje gång Bolia lanserar en ny kollektion. Av denna anledning är webbplatsen utvecklad med fokus på flexibilitet, så Bolia även kan ge webbplatsen en visuell makeover flera gånger per år.

 

En framtidssäker lösning

Bolia och Verticas samarbete sträcker sig mer än 15 år tillbaka i tiden, och tillsammans säkerställer de en ständig förbättring och optimering av Bolias lösning. Vertica har hjälpt Bolia sätta fart på utbyggnaden av deras vision om att skapa världens bästa omnichannel upplevelse. 

Med den senaste nylanseringen av Bolia.com har Bolia fått en lösning som är anpassad till den internationella tillväxten, vilket är ett kraftfullt verktyg för företagets marknadsavdelning. Lösningen säkerställer dynamik mellan språk, marknader, kampanjer, B2B, B2C och online och offline.

Nya Bolia.com är både en e-handelsplattform likväl som en varumärkesplattform, och Bolia har fått en konsekvent lösning för alla sina system - med andra ord, unified commerce.


Besök Bolia.com och låt dig inspireras. 

Vi har samarbetat med Vertica i många år, de har byggt vår tidigare lösning och vår nya plattform. Det har kännts tryggt att ha så tekniskt kunniga personer på plats.

Uffe Sørensen, International IT Manager hos Bolia.


Besök webbsidan

www.bolia.com

Implementerad av:

Premium partner
Certifierade utvecklare : 7

Partnerkontakt
Jeppe Hansen
jmh@vertica.dk

Partnerkontakt
Jeppe Hansen
jmh@vertica.dk