Ny hyresgästportal för bättre service

EPiServer CMS möjliggör en användarvänlig och individanpassad webbplats för Familjebostäder i Göteborg

I samband med att Familjebostäder i Göteborg skulle införa ett nytt fastighetssystem väcktes tanken om att bygga en inloggning för hyresgästerna. Grundtanken var att hyresgästerna skulle få möjlighet att t.ex. kolla hyran, göra felanmälan och bevaka aktuella händelser i området. I samarbete med en reklambyrå arbetade Familjebostäder fram ett koncept för en hyresgästportal, som ska bli mycket mer än bara en inloggning.

Ett hem på webben

Den nya hyresgästportalen tillhandahåller en mängd funktioner som ska bidra till att ge hyresgästerna god service. Förhoppningen är att hyresgästen skall känna sig mer delaktig i sitt boende och därmed mer tillfreds med Familjebostäder som hyresvärd.

Interaktivitet och förenklad kommunikation med EPiServer CMS

Know IT har ansvarat för systemutveckling i EPiServer CMS och Microsoft Silverlight, workshops och projektledning. Uppdraget var att bygga en portal som främjar hyresgästen och tillhandahåller ett stort urval information, där hyresgästen själv kan välja vad som ska synas. Genom att utnyttja tekniken har Familjebostäder och Know IT skapat en effektiv kommunikationskanal som gör det billigare och enklare att kommunicera med hyresgästerna. Då webbplatsen lanserades nådde man ut till 18 000 lägenheter i och omkring Göteborg.

Den sociala communityn Kvarteret

Portalen nås direkt via Familjebostäders webbplats. Gränssnittet är enkelt och användarvänligt och den grafiska formen är skräddarsydd, med bakgrund i form av tapeter som kan bytas för varje underavdelning. Startsidan kan anpassas efter den enskilde användarens intressen och behov. Sidan tillhandahåller en mängd gadgets, t.ex. med lokalt väder, lokaltrafik till användarens hemadress och lokala nyheter. Här har Know IT utvecklat integration med ett antal olika webbtjänster, där portalen hämtar information.

Nästa underavdelning är Min Lägenhet, där hyresgästen kan göra felanmälan, välja till trivselval, boka festlokalen och få översikt på sin vattenförbrukning direkt på nätet. Anslagstavlan är hyresvärdens kommunikationskanal, där information kan skickas till en enskild fastighet, ett specifikt område eller alla hyresgäster. I och med detta får hyresgästerna uppdaterad och relevant information direkt i datorn.

Till sist finns en communitydel: Kvarteret. Användarna delas in efter bostadsområde och kan planera kvartersfest eller städdagar, sälja möbler, ladda upp bilder eller bara prata med varandra. Under möten med hyresgäster har man redan presenterat portalen och fått mycket positiv respons.

Med enkäter och samtal i fokusgrupp tillvaratas användarnas synpunkter, så Familjebostäder och Know IT kan vidareutveckla där det behövs.

Implementerad av

PremiumSolutionPartner
Certifierade utvecklare : 36

Partnerkontakt
Lars-Olof Norell
lars-olof.norell@knowit.se

Partnerkontakt
Lars-Olof Norell
lars-olof.norell@knowit.se